Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Guldalder Wannabes anno 2021

Vi arbejder lige nu i den hybride skole, som består både af virtuel og fysisk undervisning. Det udfordrer endnu engang vores planlægning, didaktik og indholdet. Min 5.klasse har arbejdet med Guldalderen, den ene uge i den virtuelle undervisningen og ugen efter i den fysiske.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Guldalderen” er en betegnelse for perioden mellem ca. 1800 og ca. 1864. Naturen, familielivet, det enkle og dagligdagen blev hyldet af tidens malere. De mange vinduesmotiver med udkig over det åbne landskab blev ofte malet idyllisk med en høj, lys himmel – og var med til at afspejle tidens idé om den ideale folkekultur. Perioden var ikke idyllisk for landet i økonomisk forstand, så malerierne var også en form for flugt, en iscenesættelse af Danmark eller et forsøg på at fokusere på alt det smukke, der trods alt var rundt omkring i vores smukke land.

Nu skal alt ikke handle om Corona, men det kan være sundt at fokusere på det smukke, når hverdagen bliver grå og tung. Derfor analyserede jeg og mine elever i 5.klasse, nogle af Guldaldertidens ikoniske malerier. Vi zoomede helt ind på det der gjorde dem unikke, og fandt nogle fællestræk og kendetegn, som eleverne efterfølgende selv skulle forsøge at kopiere, i en moderne fortolkning af periodes motiver. Med fokus på, 2/3 blå himmel, idyl, landskaber, dyr og lys, skulle eleverne ud og tage 'Guldalder wannabes' med deres mobiltelefoner. Til næste gang, skal de have udvalgt ét af deres billeder, som de synes særligt fanger Guldalder stemningen anno 2021. Det skal de præsentere for klassen, som skal finde og fremhæve Gulderalder trækkene i billedet. Forløbet fungerer rigtig godt til den virtuelle undervisning. I den fysiske uge kan man fx arbejde med Guldaldermalerier i mini format.