Sarah Urgaardsarahurgaard@live.dk

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Indretning af det kreative faglokale

Jeg er altid på jagt efter den optimale indretning af skolens billedkunstlokale. Vi er desværre ikke beriget med særlig meget plads på min skole, og jeg kan ikke forestille mig, at vi er de eneste med dét problem. Måske kan du finde inspiration til optimering af billedkunstlokalet på din skole.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I min Facebookgruppe, Kundskab og Kaos - billedkunst i folkeskolenhar jeg inviteret medlemmerne til at dele billeder  af deres billedkunstlokaler. Samtidig har jeg spurgt ind til, hvad de mener, er deres bedste råd til velfungerende faglokale.

Jeg håber, at du kan finde inspiration og få ideer til til dit eget lokale, så undervisningen måske også får et lille løft. For det er jo ikke raketvidenskab, at det er nemmere at gennemføre god undervisning, hvis alt er på sin plads og der er rammer som imødekommer forskellige arbejdsområder og metoder.

Jeg har valgt at fremhæve, i mine øjne, nogle rigtig skønne eksempler på vel indrettet billedkunstlokaler. Du er velkommen til at hoppe ind i gruppens tråd på Facebook og læse og se endnu flere eksempler.

Mette Vase fra Lundergårdskolen viser deres to billedkunstlokaler frem. Det er i mine øjne en generøs fordeling af lokaler, som her tilgodeser faget billedkunst. Hvor mange kan sige, at deres skole gør det samme?

Lisbeth Reinholdt har også delt Vindinge skoles billedkunstlokale. Og det er godt nok svært at finde noget som helst galt med de rammer.

Lisbeth har selv haft stor indflydelse på lokalets indretning, hvor hun også har deltaget i alle møder med indretningsfirma, arkitekt, håndværkere og kommunens repræsentant, og fået lov at følge det hele vejen.

Lisbeth fremhæver flere forhold, som gør lige præcis deres lokaler fantastiske:

  • Alle elever ja det sidde og se med, når der er gennemgang på den interaktive tavle.
  • Transparent opbevaring, så man nemt kan finde materialerne i skabene. 
  • Lyset og de varme farver gør lokalet rart at opholde sig i.
  • Lyddæpende foranstaltninger, som både lærere og elever sætter pris på.
  • Mobil indretning så skabe og invitar let kan flyttes og indretningen optimere.
  • Mobile borde som let kan tilpasses forløb og arbejdsmetoder. 
  • Skamler som let kan skubbes ind under bordene, hvis de skal lave aktive øvelser eller bare stå op og arbejde.
  • Separat vaskerum. 
  • Opbevaring til papir i udtræksreoler under borde.

Kristina Buhl Jensen fra Øster Snede skole, har også delt billeder af deres billedkunstlokale.

Hun fortæller at de har et dejligt, stort og lyst lokale, som de deler med håndværk og design. Hvordan mon det fungerer?

De har også en mobil indretning, som gør at de nemt kan rykke rundt, så inventar og indretning passer til behovet i undervisningen. De har også taburetter, som altså er en fordel og langt lettere at flytte rundt med.

Lokalet rummer også et nyt metalskab, som indeholder kasser med A3 mapper, som igen indeholder elevernes igangværende projekter. Større projekter opbevares på større blå hylder.

Det korte af det lange er, at det perfekte billedkunstlokale indeholder :

  • Godt med plads, med mulighed for fleksibil indretning.
  • Møbler på hjul, som kan flyttes og skubbes til side, når behovet opstår. 
  • Godt med opbevaringsplads til materialer. 
  • Transparent opbevaring, så man let kan finde materialerne. 
  • Separate områder til "snavset" og "ren" billedkunst.
  • Interaktiv tavle
  • Plads, plads og mere plads. 

Billedkunst bliver desværre sjældent prioriteret. Men hvis man er så heldig at være på en skole, hvor lokalet og faget generelt bliver prioriteret, så skal man glæde sig over det, for det er bestemt ikke en selvfølge. 

Faget har længe været nedprioriteret politisk og det ses tydeligt på nogle skoler, for synes man ikke det er vigtigt politisk, så følger der ikke penge med. Endelig har faget fået lidt opmærksomhed, for første gange i mange mange år, imellemtiden så må vi glæde os over, at de fleste skoler stadig har et separat faglokale til billedkunst. 

Powered by Labrador CMS