Sarah Urgaardsarahurgaard@live.dk

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Knald på (efterårs)farverne i billedkunst

Efteråret er en smuk og farverig sæson, og det er nu man skal benytte sig af naturens smukke farver, til at skærpe elevernes fokus på farver, nuancer og lys. Jeg har indsamlet et par smukke og farverige idéer til arbejdet i billedkunst.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Facebook, Instagram og Pinterest flyder over med gode idéer til billedkunst i folkeskolen. 

Hvis du savner inspiration, gode idéer eller bare sjove idéer til vikaren, som skal have din klasse, så er der massere at hente.

I går begyndte jeg at rydde op i mine Pinterest mapper. Du finder min billedkunst mappe, som er inddelt i 48(!!!) undermapper. Du kan blandt andet finde mapperne:

  • Streetart 
  • Akvarel
  • Arkitektur 
  • Olie- og tørpasteller
  • Skulpturer
  • Tegning 
  • Notan
  • Portræt
  • Collage 
  • Farvelære
  • Popart
  • Mixmedia
  • Ler
  • Mobiler
  • Masker 
  • Perler
  • Carzy coil pots 
  • Frida Kahlo
  • Papmaché 
  • Picasso
  • Tryk
  • Kusama
  • Vægmalerier

Inden i Facebook gruppen Kundskab og kaos - billedkunst I folkeskolen, som nu består af 3400 medlemmer, deles der gode idéer og dygtige lærere sparrer med hinanden, om spændende og relevant billedkunst undervisning.

Jeg har udtrukket et par farverige eksempler, som måske kan sætte de kreative tanker igang hos dig.

Lærer Pia Brandt har delt de smukke landskabs billeder, som hendes 3.klasse har arbejdet med. De lært om komplementærfarver, graduering, simultankontrast og farvers dybdevirkning. Udgangspunkt var fauvisterne “de vilde” bla Andre Durain. Alle eleverne medbragt feriebilleder, som de har fortolket vha caran d’ache. Samme opgave så forskellig udtryk.

Birgitte Majlund Søderbergs 4. og 5. Klasser har arbejdet med samtidskunst, og forståelsen af, at kunst kan afspejle den tid vi lever i her og nu, med disse collager. Baggrunden er elevernes egen fortolkning af en halloweenhimmel malet og udtonet med carandachefarver. Derudover skulle mønstret på mundbindet også afspejle noget de selv kunne tænke sig at gå med eller som de syntes passede til modellen.

Anita Manini og Jeanette Kofod Ipsen har med deres 0.klasse, arbejdet med bænkebider billeder. Det er der kommet de her smukke farvestrålende bænkebidere ud af.

I samme omgang har de arbejdet tværfagligt med foldebøger. De har også haft tid til at tage billedkunst med i skoven, da de har lavet ler insekter på træerne.

Der er masser af farver og inspiration at hente alle steder. 

@Kundskabogkaos - Alle billederne er udlånt af ejern, fra Facebook gruppen Kundskab og kaos, og må ikke kopieres uden tilladelse af ejerne.

Powered by Labrador CMS