Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Kreative eksperimenter og forsøg

Du ville kunne høre en knappenål falde, hvis du havde stukket hovedet ind i mit billedkunstlokale de sidste to onsdage.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne sad helt fordybet, opslugt og fascineret af de pletter der spredte sig på papiret foran dem.

Inden da, havde de omhyggeligt inddelt akvarelpapiret i felter, så de kunne eksperimentere med forskellige teknikker indenfor små rammer.

De fik demonstreret "the basic stuff", som fx, hvor meget vand man skal have på penslen, hvordan man blander farver, hvordan man får lyse og mørke nuancer, wet on wet, wet on dry, dry on dry, bleeding og en wash. De fik også lov til at lege med salt og oliefarver.

De blev opfordret til at prøve alt muligt, selv at finde på nye og andre teknikker og så ellers bare have det sjovt med det. 

På dag to fik de lov til at bruge Posca tuscher til at fremhæve detaljer eller tilføje nye.

Efterfølgende blev deres værker sat på sorte A3 ark og vi havde en lille udstilling med korte billedsamtaler, hvor eleverne fik mulighed for at fortælle hinanden, hvordan de var kommet frem til de forskellige resultater.

Stilhed i billedkunst.... Ahhh.... Det er altså heller ikke helt skidt.