Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Lad os snakke om noget der giver mening for OS, tak!

Jeg underviser i billedkunst i indskolingen og på mellemtrinnet og der er så mange ting jeg gerne vil nørde med mine kolleger, når vi endelig skal mødes i fagteams. Men næææ nej....vi skal snakke om professionel dømmekraft, læringsplatform og sammenhængskraft.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg synes blandt andet, at jeg  savner og mangler indsigt i billedkunst som valgfag. Dét kunne jeg høre mere om, hvis jeg fik tid til at snakke med mine fagkolleger på den store afdeling. Eller inspiration til billedkunstforløb med fokus på differentiering, eller gode ideer til at få et lille budget til at række hele skoleåret, eller vidensdeling i form af små oplæg fra en kollega til kolleger ...der er så mange ting, vi kunne bruge tiden på. Men, når jeg nu gør status, næsten halvvejs gennem skoleåret, så har vi kun mødtes én gang i vores fagteam, hvor hele mødet handlede om strukturen, og utilfredsheden i lærerstaben over, at respekten og anerkendelsen for de såkaldte Kaos-fag igen var tydelig, når ledelsen havde valgt at lægge idræt, musik, billedkunst, madkundskab og håndværk&design sammen i ét fagteam. Det afspejlede mangel på indsigt i, hvad fagene rummer og hvor forskellige udfordringerne er, selvom de er såkaldte "kaosfag". 

Nu i november, har vi stadig ikke haft lejlighed til at diskutere andet end skolens overordnet struktur, økonomi og generelt en hel masse "meta".  Vi bliver lovet fagnørderi, men det er bare ikke et løfte der indtil videre er blevet indfriet. Og nu kommer det store fælles fagteammøde, og jeg glædede mig, lige indtil jeg fik indsigt i den kommende dagsorden. 

Til vores næste fælles fagteammøde, hvor jeg havde håbet og tænkt: "yes! Endelig billedkunst nørderi med andre fagnørder!!", hvor hele skolen skal have et aftenmøde, hvor vi skal sidde i fagteams, der skal vi diskutere følgende, og hold nu fast, for nu bliver det rigtig spændende :

"1. Hvordan arbejder vi/jeg med at styrke den professionelle dømmekraft og råderummet for denne?

2. Hvordan skaber vi/jeg øget sammenhæng mellem folkeskolens formål og Fælles formål for undervisningen?

3. Hvordan sikre jeg/vi, at undervisningen og skolens samlede praksis afspejler de ændrede rammer for Fælles Mål?

4. Hvad betyder den øgede frihed i Fælles Mål for anvendelse af læringsplatformen?"

Punkter stammer fra Folderen Formål og Frihed – Fem pejlemærker for Fælles Mål i folkeskolen. 

Punkt 4 har vi ikke engang noget at skulle have sagt til. Læringsplatformen er valgt og i brug, og vi har ikke haft indflydelse på valget, så hvorfor bruge den tiden på at diskutere den, når vores mening ikke påvirker vores hverdag? Den bliver næppe afskaffet, hvis resultatet af diskussionen viser, at vi faktisk synes den er uduelig. Hmmm...

Jeg vil sååå gerne være positiv, men hvornår kommer der en mødeaktivitet, som kan bevæge og få mit fagstolte kreative billedkunstlærer hjerte til at banke?!? Ja, jeg spørger bare!