Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Min vigtigste opgave med et nyt billedkunsthold

I går viste jeg øjebliksbilleder fra billedkunst i 4.klasse og i dag havde jeg 5.klasse. Den største forskel var ikke deres produkter, men deres tro på sig selv, eller mangel på samme.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når jeg får nye hold i billedkunst, så er det første jeg lægger mærke til, elevernes tro på dem selv eller mangel på samme. Jeg kalder det deres "faglige selvværd". Simpelthen deres evne til at tro på egne evner og muligheder i billedkunst, og deres vilje til at tro på at de kan udvikle egne evner og blive dygtigere.

Jeg bruger RIGTIG meget tid på, at få eleverne til at forstå, at det værste de kan sige til sig selv er "det kan jeg ikke finde ud af!". Jeg fortæller dem, at når deres hjerne hører dem sige sådan tilpas mange gange, så begynder den at tro på det, og så udvikler man sig ikke positivt.

Dernæst fortæller jeg dem, hvor vigtigt det er at fejle, hver eneste dag. For hvis man ikke fejler, så lærer man aldrig noget nyt. Hvis man ikke fejler, så bliver ens liv kedeligt, for det er når vi fejler, at vi lærer og udvikler os. 

Lige så stille opbygges deres faglige selvværd, med lige dele ros, konstruktiv ris, store forventninger og krav, for sidste nævnte er også medvirkende til, at de vokser. Når mennesker oplever at andre tror på dem, samtidig med at deres selvværd øges, så begynder de også selv at have tiltro til egne evner og muligheder. Det er ihvertfald min erfaring. 

Min største succes i dag, var især disse to citater, fra skønne elever i 5.klasse :

Cool dreng: "Billedkunst er NICE!"

COOL pige :"Jeg har aldrig kunne li' billedkunst før. Det er faktisk ret fedt."