Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Når 10årige fanger lyset

I dag handlede den praktiske øvelse i billedekunst om LYS. Eleverne var ude på skolen og fange skygger og lys, både kunstigt og naturligt.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi glæder os til foråret! Imens udnytter vi, at der stadig er grå og overskyet dage i Danmark. Det er nemlig meget brugbart, når man skal arbejde md lys og skygge i billedkunst.

I min 3. klasse er vi lige begyndt på et nyt forløb om Skagensmalerne, især med fokus på den danske, fantastiske og skønne kunstnerinde Anna Ancher.  Når jeg starter et nyt forløb op, så tager vi oftest hul på kunsthistorien, teorien bag den genre vi skal arbejde med og nogle gange præsenteres eleverne også for materialernes navne og egenskaber, så de har hørt dem, når vi de efterfølgende uger, skal have dem i hænderne. 

Men noget jeg altid sørger for, er at  have en praktisk øvelse med. Jeg har aldrig mødt en skoleklasse, som ikke ville klage over, udelukkende at skulle arbejde med teori eller vidensindhentning. De udtrykker altid et ønske om at være praktiske og hands-on, og det er jo på mange måder et håndværk der skal udvikles, så selvfølgelig skal størstedelen af tiden være hands-on. 

Efter at have vist nogle af Anna Anchers malerier frem, hvor vi snakkede om motiv, farver og lyskilder, så fik de instruktion i, hvordan man kan tage gode billeder:

  • Tag ikke billeder med lyset direkte ind i kameraet, da det vil blænde linsen. Tag billederne fra siden af. 
  • Brug blitzen, hvis der er mørkt i rummet.
  • Slå blitzen fra, hvis der allerede er lyst i rummet.
  • Tag evt. et billede med og uden blitz, for at sammenligne, hvad der er bedst. 

I dag handlede den praktiske øvelse om LYS. Eleverne var ude på skolen og fange skygger og lys, både kunstigt og naturligt. Det eneste det krævede var en opdeling af børn i par og så deres smartphones. De elskede det og de kunne være blevet ved meget længe.

Jeg synes de fangede noget helt fantastisk lys. 3. klasses elever kan meget og jeg ELSKER det!