Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Når billedkunst rammer og gør ondt

Billedkunst er et kommunikationsfag. Det er et fag, hvor eleverne lærer at kommunikere til og om deres omverden, samtidig med, at de lærer at analysere det de selv er modtagere af. Man kan arbejde med lette, humoristiske og smukke emner, men de tunge emner, dem som gør ondt, de kan rykke noget i eleverne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faget billedkunst forbindes ofte med kreativitet, sjov, frihed og andre positivt ladede ord. Det er, hvis du spørger miget ret fantastisk fag, fordi det rummer muligheder. Det kan ud over det overnævnte, også rykke ved elevernes måde at møde verden på. Det kan skubbe til dem, sætte deres tanker og refleksioner i gang, og få dem til at vokse som mennesker og positivt bidrage som verdensborgere. 

Hvis man tør, så kan man også kaste sine elever ud på lidt dybt vand. Man kan præsentere de hårde sider af verden, man kan spørge dem "Og hvad vil du så gøre ved det!?". 

Der er mange højaktuelle emner, som er relevante for eleverne at møde og ikke mindst, tage stilling til. Verden og samfundet, har mange problemstillinger, som kan behandles gennem billedkunstfaget, og som emmer af og flyder over med spørgsmål, nysgerrighed og arrigskab.

På mellemtrinnet kunne man tage hul på FN verdensmål. Emner som fattigdom, sult, ligestilling og miljø, er alle emner, som kan tale ind i elevernes hverdag. Som kan skabe genklang. Den kan tale til deres samvittighed og ind i deres omsorg for andre børns vilkår. Børn er rigtig gode til at sætte sig i andres sted. Det skal vi udnytte i faget. Almen dannelse er også et ansvar i faget billedkunst.

Vil man ruske sine elever vågne, så kan man vise dem de tragiske billeder af de døde albatrosser, hvis maver er fyldt med farvestrålende plastik i alle størrelser og afskygninger. Fortælle dem om deres rolle i det store billede, deres og alle andre menneskers indflydelse på verdens miljø, og så spørge dem "Og hvad vil I så gøre ved det?!".

Se  starten af denne video med dine elever : Watch Albatross

(c)Chris Jordan - ingen krænkelse af ophavsretten er tilsigtet. 

De kan tage ud i verden, tage billeder af det de ser og oplever. Sætte sig på en trafikeret plads, og lægge mærke til folks skraldevaner. Lav et pop-up event inden i byen, hvor de uddeler flyers med kunst, som de har lavet, for at gøre opmærksom på problemet. Lave kunst, som de sælger i deres pop-up bix og efterfølgende donere pengene til et godt formål, som arbejder for at rydde op i verdens havene, eller måske bare samle affald i en periode, lave skraldekunst eller meget andet. 

Rusk dine elever op! Vær ikke bange for at vise dem, hvad der sker i verden omkring dem. Det er ikke fair, at vi går rundt og beskytter dem fra den verden, som de en dag skal overtage. Vi skal klæde dem på, til at rydde op i det som tidligere generationer har medført, OG vi skal klæde dem på til ikke at begå samme fejl.