Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Når der går juleklip i billedkunst

I år må mine elever undvære. De får jul ind på så mange andre tidspunkter, at jeg næsten tror, at de bliver jule-mætte, og gerne vil lave noget helt andet, bare engang imellem. Det bliver så i billedkunst.  Lige nu arbejder vi med streetart; grafitti.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu er det ved at være den tid på året igen. Den tid, hvor julen sniger sig ind i næste alle skolens timer og fag.  I matematik regner man med pebernødder, slikstokke og nissehuer. I dansk skriver man breve til julemanden og læser klassiske eventyr af H.C. Andersen. I engelsk arbejder man med, hvordan højtiden fejres i engelsktalende lande og i H&D og billedkunst sniger julepynten sig ind. 

Jeg er ambivalent hvert år. For mig er det ikke billedkunst, at lave julepynt. Men børnene elsker det, siger du så... ja ja.... men kunne man ikke imødekomme deres ønske OG få noget billedkunst fagligt indarbejdet også? Hvis man skal flette julehjerter, kunne man så ikke lave et tværfagligt forløb med H.C. Andersen og hans første papirklip? Eller, hvis man nu meget gerne vil arbejde med snemænd, så kunne man tage fat på skygger og lys, imens man med pastelkridt undersøger deres egenskaber og potentialer. 

I år må mine elever undvære. De får jul ind på så mange andre tidspunkter, at jeg næsten tror, at de bliver jule-mætte, og gerne vil lave noget helt andet, bare engang imellem. Det bliver så i billedkunst.  Lige nu arbejder vi med streetart; grafitti.  Vi startede ud med en kort præsentation af kulturen, hvad den kom af og hvad der helt konkret definerede grafitti. Derefter gik vi en tur i nærområdet, hvor vi var på jagt efter grafitti. Eleverne tog billeder for at fastholde deres indtryk og oplevelse.

Gangen efter, fik de præsenteret forskellige graffiti udtryk og elementer. Alt fra skrifttyper, til baggrund og små sjove elementer.

De fik en guidet gennemgang af, hvordan man går fra almindeligt skrevet bogstaver, til store, fyldige graffiti bogstaver, med forskellige detaljer. De eksperimenterede med forskellige elementer, som de derefter overdrev og fremhævede i deres graffitinavne. 

Næste gang skal de sorte tusch frem, og eleverne skal lægge skygge og farver på. 

SÅ, der er ikke meget jul i min billedkunstundervisning. Til gengæld, går vi jule-gak i mange andre timer. 

Hvis du har fået lyst til at lave noget så ujulet som grafiti, så kan jeg henvise til min, efterhånden fyldige inspirationsmappe på pinterest. 

Vil du bare have billedkunst idéer, så kan du se mere her!

Et par af juleindlægene fra de tidligere år: 

Snemænd i pastelkridt >>>>Den hurtige stjerneregn >>>>Alternativet til nisser >>>(Nisse)Arkitektur >>>>