Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Når fagene mødes
Mange taler for, at håndværk og design sagtens kunne lægges sammen med billedkunst. Det mener jeg ville være en stor fejl! Fagene kan sagtens forenes i enkelte forløb, men det de to fag hver især kan lære eleverne, skal ikke stuves sammen i ét fag.
Selvom jeg er af den klare overbevisning, at alle de praktisk-musiske fag har hver sin berettiget plads i folkeskolen, så er jeg stor fortaler for at fjerne de hårde skel der er imellem alle fag. Ikke kun de praktisk-musiske.
Så selv om det er oplagt at forene håndværk og design med fx billedkunst, så er der i min optik endnu større læringspotentiale i at kombinere dansk med billedkunst eller matematik med håndværk og design.
I de boglige fag er det det talte sprog, som er det dominerende sprog. I de praksis-musiske fag er det hænderne, refkektionen og de kreative idéer. Selvom mange børn trives i de boglige fag , så rummer de praktisk-musiske fag muligheden for, at endnu flere børn kan opleve succes og udvikle sig positivt. De børn som ikke oplever succes i matematik, dansk og historie kan med stor chance opleve at slå til i fx billedkunst og håndværk&design, fordi fagene handler om at skabe og udtrykke sig nonverbalt.
4. klasse er igang med et kort forløb, som inddrager viden og teknikker fra håndværk og design, matematik og billedkunst.
Bagsting, geometrisk former og akvarel maling, som er tilrettelagt så der er plads til at udtrykke sig individuelt.
Selvfølgelig er der benspænd og selvfølgelig er der råd og vejledning undervejs. På mange måder er de praktisk-musiske fag jo stadig mesterlære fag.
Målet er at lære eleverne at kombinere deres egen fantasi og kreativitet, med de teknikker og redskaber de tilegner sig i alle fag.