Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Når tid er en mangelvare i billedkunst
De fleste årgange har 2 lektioner om ugen i billedkunst, 2 årgange har kun én lektion om ugen. Det hænger ikke samme med fagets mål og praktiske udfordringer. Vi har helt konkret ikke tid nok, med udgangspunkt i, at det er et hands-on fag. Men hvad gør vi så?
Jeg elsker billedkunst. Jeg elsker at undervise i faget, jeg elsker den glæde det vækker i børnene. Jeg elsker de muligheder og potentialer som faget åbner op for i børnene, jeg elsker bare billedkunstundervisning.
Der er dog én ting jeg ikke elsker, og det er, når jeg lander på en årgang, som kun har én lektion om ugen.
Næste år kan det meget vel blive en realitet igen. Heldigvis er der måder at løse det upraktiske på, ved fx at læse billedkunst hver 2.uge eller ved at samle det blokke i perioder. Fx skal vores kommende 4.årgang have en lektion billedkunst og en lektion kristendom om ugen. Så er det jo oplagt at køre fire uger med dobbelt billedkunst og fire uger med dobbelt kristendom. Det kan man jo veksle som man vil. Jeg er ikke fortaler for, at man har kristendom i to lektioner om ugen i et halvt år og så efterfølgende har billedkunst to lektioner om ugen i et halvt år. På den måde synes jeg eleverne kommer for langt væk fra faget.
Er der andre måder at strukturere det på, så hører jeg meget gerne om det, så jeg kan inddrage det i mine overvejelser, når jeg snart skal igang med en ny årsplan i billedkunst.