Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Når tid er en mangelvare i billedkunst

De fleste årgange har 2 lektioner om ugen i billedkunst, 2 årgange har kun én lektion om ugen. Det hænger ikke samme med fagets mål og praktiske udfordringer. Vi har helt konkret ikke tid nok, med udgangspunkt i, at det er et hands-on fag. Men hvad gør vi så?

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg elsker billedkunst. Jeg elsker at undervise i faget, jeg elsker den glæde det vækker i børnene. Jeg elsker de muligheder og potentialer som faget åbner op for i børnene, jeg elsker bare billedkunstundervisning. 

Der er dog én ting jeg ikke elsker, og det er, når jeg lander på en årgang, som kun har én lektion om ugen. 

Næste år kan det meget vel blive en realitet igen. Heldigvis er der måder at løse det upraktiske på, ved fx at læse billedkunst hver 2.uge eller ved at samle det blokke i perioder. Fx skal vores kommende 4.årgang have en lektion billedkunst og en lektion kristendom om ugen. Så er det jo oplagt at køre fire uger med dobbelt billedkunst og fire uger med dobbelt kristendom. Det kan man jo veksle som man vil. Jeg er ikke fortaler for, at man har kristendom i to lektioner om ugen i et halvt år og så efterfølgende har billedkunst to lektioner om ugen i et halvt år. På den måde synes jeg eleverne kommer for langt væk fra faget.

Er der andre måder at strukturere det på, så hører jeg meget gerne om det, så jeg kan inddrage det i mine overvejelser, når jeg snart skal igang med en ny årsplan i billedkunst.