Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Ønsker til arbejdstidskommissionen

Hvad du ønsker, skal du få.... Man skal jo have lov til at drømme. Jeg håber bare, at det ikke bliver ved drømmene. Jeg vil så gerne have, at der kommer fokus på at få skabt nogle rammer, hvor lærerene ikke bliver syge af at gå på arbejde, og hvor vi igen kan få tid til at planlægge god og relevant undervisning til vores elever.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige nu sætter arbejdstidskommissionen sig til arbejdsbordet, og jeg har nogle få ønsker til, hvad der meget gerne må komme ud af deres arbejde:

Mere forberedelsestid. Jeg mærker, også på egen krop, hvordan jeg og mine kolleger er presset i hverdagen, fordi vi har mange undervisningstimer. Oven i dem har vi rigtig mange andre opgaver som ligger udover. Tid til at planlægge kvalitets undervisning står øverst på ønskelisten. Men også, at der tages hensyn til forberedelsesgraden, hvis man er ny lærer, hvis man varetager et fag uden at have kompetence i det, eller hvis det bare er et tungt fag at forberede til. I den kommune, hvor jeg arbejder, der har vi mulighed for at lægge vores forberedelse hjemme, jeg kan gå hjem og forberede mig, hvis det altså ikke forhindrer mig i at deltage i samarbejdet med kolleger. 

Ordentlig tid til differentiering og inklusion. Tiden vi har lige nu, er bare ikke nok, når vi både skal løfte de fagligt svage og udfordre de fagligt stærke elever. Når vi så samtidig skal inkludere børn med alverdens diagnoser og svære livsvilkår, så begrænses tiden yderligere. 

Tilpasset forhold til de enkelte skoler. Der er stor forskel på, om du arbejder på en skole som er placeret i et socialt udsat område, eller på en skole, hvor der er stor forældreopbakning og god økonomi. På trods af, at det ikke er nogen hemmelighed, at opgaverne på de enkelte skoler er meget forskellige afhængig af placering, så er der ingen forskel på antallet af undervisningstimer til den enkelte lærer. Det kunne være givende, hvis man igen kigger på opgavernes omfang og afsætter rimelig tid til at løse dem.

LYT TIL LÆRERENE!! Det er trods alt lærerene der er uddannet til at planlægge og vurderer, hvad der er god undervisning. Hvorfor bruge en masse tid og penge på konsulenter, som ikke har samme indsigt som landets lærere? Lærerene er ikke ude på at "dovne den af" eller tjene lette penge. Vi vil bare gerne levere den bedste undervisning, til vores elever, som har fortjent en god skolegang.