Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Pop art light

Nogen gange, så skal det bare være enkelt og lige til. Nogen gange skal man have vikar, og så skal undervisningen jo stadig have fagligt indhold, uden bare at være "tegn frit".

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle gange, må man tage sorgerne på forskud, og nogle gange har man brug for vikarmateriale i billedkunst. Jeg har igennem årene samlet mig et ringbind med enkle opgaver, som kan løses på en lektion eller to, og så kan varetages af en vikar.

Andre gange bliver man færdig med et forløb, en uge før planlagt, og for at hele årsplanen så ikke skal skride, så kan det være belejligt, med et turbo-forløb på 2x2 lektioner. 

Sidst jeg skulle hive noget op af hatten, kom det til at handle om pop art. Og fordi det var så få lektioner over så kort tid, så blev det kaldt pop art light. 

På 2x2 lektioner, kom eleverne på 3. årgang til at:

  • arbejde med og anvende kontraster
  • bidrage til et fælles udtryk
  • genkende og navnegive primær- og sekundærfarver
  • indsamle viden om kunstneren Andy Warhol 
  • indsamle viden om pop art genren og definitionen af den
  • fremhæve ting fra vores samtid 

Vi så en Youtube video om Andy W. og pop art genren. Den kan du finde her. Den er på engelsk, men er meget underholdende og hvis man oversætter lidt undervejs, så kan en 3. klasse sagtens følge med. 

Vi fik snakket om ting, som siger noget om den tid vi lever i nu. Eleverne kom frem til ting som; fidget spinner, Cristiano Ronaldo (vs Marilyn Monroe), Heinz Ketchup (vs Campbells soup), Coca cola dåser (vs Coca cola glasflasker) osv. 

Havde vi haft tid til et længere forløb, så kunne vi have arbejdet med lydord, eller Onomatopeia som de hedder på engelsk (Google har et hav af eksempler), collage arbejde eller prik malerier a la Roy Lichtenstein.

Cola- og suppedåserne er tegnet af fra billeder fra nettet. Samme fremgangsmåde kan bruges til andre motiver, fx hvis eleverne selv skal vælge et populært motiv, som er sigende for tiden de lever i. 

Vi samlede vores mini pop(-up) udstilling på skolens gang - hokus pokus - pop art i fokus.