Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Prikken over i'et - når billedkunstundervisningen rammer plet
Jeg ser pletter, prikker og runde mærker alle steder. YOYUI KUSAMA - she's er the bomb!
For 4 år siden arbejdede et af mine billedkunsthold, med den skønne japanske kunstnerinde, Yayoi Kusama.
På det tidspunkt var der ikke mange forløb at hente på nettet, så jeg måtte selv igang, for mine elever skulle simpelthen lære hende at kende. Efterfølgende er der kommet utallige forløb på nettet, lige til at hente. Man kan også finde en længere dokumentar på DR1.
Eleverne dengang, forelskede sig og skabte installationer med prikkede græskar og spejle, og spurgte nysgerrigt ind til den fascinerende ældre dame, som var besat af at male og skabe. Så meget, at hun ikke stoppede, bare fordi hun nåede kanten på lærredet og faktisk også så meget, at hun blev syg af det.
Når børn præsenteres for nulevende kunstnere, så bliver kunsten og personen bag pludselig meget mere aktuel og spændende, er min erfaring. Selvfølgelig har det også noget at gøre med formen og mediet, men Kusama er altså "... så underlig, at hun spændende. " (citat fra elev i 3.klasse)
Nu, skal mine to nye klasser, lære Kusama at kende. De er ligeså fascineret, som mine elever var for 4 år siden. Kusama holder altså stadig max!
Hvis du ikke er overbevist om Kusama er noget for dig og dine elever, så følg godt med. Mit næste indlæg vil nemlig være en præsentation af mine nye elevers proces, materialer og produkter.