Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Sæsonbestemt billedkunst

Jeg har et ambivalent forhold til sæsonbestemt billedkunst, men mine elever elsker det. Jeg udfordrer mig selv, ved at finde teknikker, materialer og teori, som kan passe til elevernes ønsker, og det jeg gerne vil rette undervisning imod.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har skrevet om det før. Elevmedbestemmelse står højt på min dagsorden, og jeg bruger meget energi på, at indholdet af undervisningen skal være relevant, vække genklang og klæder eleverne på, så de kan overføre den viden, som de tilegner sig i min undervisning. Jeg underviser også mine elever eksplicit i faglig læsning, teknologiforståelse og idégenerering. Også i billedkunst. Også selvom jeg kun har dem i én lektion om ugen.

Der er bare det, at især indskolingen og mellemtrinnet, er ret begejstret for sæsombestemte opgaver. Især halloween og jul, gør noget ved eleverne.

De vil så gerne arbejde med temaer og lave ting, som tydeligt hører til en sæson. I håndværk og design vil de alle sammen gerne lave julegaver. I billedkunst omkring påske, er det altid gækkebreve.

Lige omkring denne tid er det halloween, der fylder. Og alt stritter på mig. Måske mest fordi, at halloween er amerikansk, og hvad er der nu galt med fastelavn?

Men når nu jeg går ind for elevinddragelse og medbestemmelse, så bliver jeg jo nød til at være konsekvent.

Så, mine elever vil gerne "... lave noget med halloween...", vi har kun 2x1 lektion inden det næste forløb og materialerne skal være udgiftsneutrale.

Jeg var idéforladt. Jeg måtte ty til gemmerne og en portal for inspiration. 

Nu arbejder 5.klasse med halloween collager. De bygger oven på noget de har lært om collage og negativ/positivt rum. Det nye element er hobbykniven som værktøj. Derudover har vi arbejdet med idégenereringsprocesser, aktivering af forhåndsviden og informationsindsamling.

Så selvom det "bare" er halloween papircollager, så har eleverne lært en hel del om planlægning af den kreative proces, at opsøge inspiration og viden, og planlægning af deres individuelle proces.

Det er da meget godt klaret. Win - Win!