Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Shhh... Tavs billedkunst

For mange ord kan dræbe den gode undervisning. For få ord kan efterlade eleven frustreret, fordi den manglende erfaring spænder ben. Ikke alt kan forklares og ikke alt skal forklares ihjel . Nogle gange, skal vi bare skabe rammerne for, at eleverne kan eksperimentere og afprøve nye materialer og teknikker, imens vi står klar til at uddybe og hjælpe til at sætte ord på det de oplever.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg læste en artikel, hvor en elev forklarede, at det var sjovt at gå i skole, men at der er alt for mange ord, som dræber det sjove ved at lære. Og jeg må jo give hende ret. Billedkunstundervisningen er heller ingen undtagelse. Eleverne vil gerne bare i gang! Det kribler i hænder og hovedet, for at få lov til at være kreativ, og det skal man udnytte som lærer. Vi må bare også erkende, at faget rummer faglig viden og teori, som eleverne også skal erfare, og det er ofte viden man skal læse eller lytte sig til, så at finde en balance, som bibeholder glæden til billedkunstfaget samtidig med, at vi kan opfylde målene, det kan godt være en udfordring.

Jeg stræber efter, at jeg højst skal være i 15 min. med et oplæg eller hvor jeg taler til hele klassen samtidig. Derefter skal eleverne være aktive og praksisorienteret. Har jeg to lektioner i træk, så kan jeg bruge 2x15 min. med mellemrum imellem og udnytte taletiden, som en måde at variere undervisningen på. Man skal bare også huske sig selv på, at man så frarøver eleverne muligheden for at opleve det kreative flow, hvis de hele tiden liiige skal lytte til en instruktion eller liiige skal se en teknik, så hellere lægge den første i timen eller afvente og tage samtalen sidst i timen. Jeg synes det kan være meget værdifuldt, hvis vi lærer eleverne at fordybe sig og at være optaget i en proces. Tavs billedkunst er en mulighed for, at praktisere det kreative flow ind imellem.

Kreative kickstartere

Nogen gange skal det kreative flow også sparkes i gang. Hvis man har nogle elever, som er meget selvkritiske, som ikke forstår at fejl kan lede til noget nyt og godt, og som generelt bare tvivler rigtig meget på egne kreative evner, så kan det være godt med nogle små øvelser, som fokusere på eksperimenter og fede-fejl. Det vil give eleverne en følelse af at kunne noget og bidrage med noget, fordi der ikke er et facit eller muligheden for at forhold sig til, om noget er pænt eller ej.

Jeg har selv nogle forskellige kickstarter øvelser, som leder eleverne ind i en kreativ og fordybende sindsstemning så de er klar billedkunstundervisningen. De fleste af øvelserne kan laves i absolut stilhed, selvom det sjældent er et krav jeg stiller. Blindtegning er et hit, da det kræver, at eleverne er i ro og så synes de, at det er sjovt at se resultaterne bagefter. De kan blive ved lææænge, hvis man giver tid til det. En anden øvelse kunne være ”byg et tårn”, som har fokus på samarbejde og konstruktion. Her skal eleverne i grupper af 3-4, bygge det højeste tårn, alene af kopipapir og tape. Det har også en kort tidsfaktor, som eleverne ofte synes er ret sjovt at kæmpe med og hvis de så heller ikke må kommunikere verbalt, så udfordres de endnu mere. Har vi god tid, så væbner vi os med mobiltelefoner, og så går vi på fotojagt på skolens område, og leder efter former, farver, linjer og andre detaljer. Er man så heldig at have en park, eller som jeg Rønnebæksholm i baghaven, så kan man gå på jagt efter detaljer der også. Andre gange er det noget så enkelt, som at eksperimentere og røre de materialer vi skal arbejde med, så eleverne får en sanselig oplevelse og fornemmelse af, hvordan materialerne virker og hvordan de er at arbejde med, uden at jeg skal fortælle dem, hvordan man normalt gør. Det betyder at eleverne nogen gange opdager nye muligheder, fordi de ikke er begrænset af ”plejer”.   

Jeg søger altid inspiration til korte eller enkle øvelser, som lige kan sætte gang i den kreative hjernehalvdel. Har du en øvelse, som du vil dele?