Sarah Urgaardsarahurgaard@live.dk

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Skulpturarbejde i billedkunst - 6 spørgsmål du måske skal stille dig selv

I 3.-5. klasse, skal eleverne arbejde med at skabe en skulptur, en tredimensionel genstand, der har betydning for mennesker uden at have en praktisk funktion... Der er mange måder at løse opgaven på, her er én mulighed og 6 spørgsmål at reflektere over.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skulptur og arkitektur 

Når vi arbejder med skulptur og arkitektur, fokuserer vi på elevernes arbejde med rumlige udtryk. Til skulpturer kan man bruge alle materialer, som kan antage form i tre dimensioner. Og det er lige præcis de tre dimensioner, man skal tage afsæt i, når man skal undervise i og om skulpturer. 

Alle materialer kan bruges, og her kommer genbrugsmaterialer ofte i spil, for lets face it, folkeskolens penge hænger ikke på træerne. 

Har man et nogenlunde billedkunstbudget, så kan man overveje at indkøbe de mere klassiske materialer: ler, træ, metal, sten, gips og voks. Man kan også bruge mere moderne materialer, så som kunststof, tekstil, glas, sand og is. Det er også sjovt at bruge elementer som readymades eller vand. 

Parafraser og processer i 3. klasse

I mine to 3. klasser har vi taget hul på et forløb om skulpturer, hvor eleverne har lavet dem ud af gips, træklodser og metaltråd. Helt basic. Nu er de gået igang med det første lag maling, altså hele basen. Hele skulpturen skal males, med afsæt i inspiration af den kunstner de har valgt. De kunne vælge mellem Pablo Picasso eller Yayoi Kusama, som I kunne læse om i mit sidste indlæg. Når det er gjort skal de dekorere og deres skulptur med detaljer, så man tydeligt kan se, hvem de har været inspireret af. De har fundet billeder, af værker, fra deres kunstner, som de vil finde inspiration i. Efterhånden som de bliver færdige med at male, så skal de skrive en lille præsentation af deres kunstner og skulptur, som til sidst skal udstilles på skolen. 

Eleverne er vildt begejstret for at få nye materialer mellem hænderne og de er top motiveret for at skabe noget rummeligt. Det rummelige billede kan bare noget, som de plane billeder ikke kan. På samme måde som arkitektur kan noget, hvis man tør kaste sig ud i det og gøre noget særligt ud af det. 

Unikke værker og gnist i øjnene

Jeg forsøger altid at planlægge min undervisning ud fra kriterier som fx:

  • hvordan kan jeg udfordre den enkelte elev?
  • hvordan kan jeg med min undervisning tænde billedkunstgnisten i deres øjne?
  • hvordan kan jeg få dem til at blive begejstret og stolte?
  • hvordan tilrettelægger jeg med plads til mange succesoplevelser?
  • hvordan tilrettelægge jeg undervisningen, så den enkelte elev får skabt unikke værker?

En elev der så afgjort har fået tændt billedkunstgnisten i sig. Han er så stolt, at han må danse en lille dans :)

Powered by Labrador CMS