Sarah Urgaardsarahurgaard@live.dk

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Surrealistiske cirkel collager

På min årsplan står der 'collager'. Det er altid sjovt at arbejde med og altid lidt svært, men det er altså mest vigtigt, at det er sjovt!

Publiceret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 3. - 4. klasse skal eleverne kunne føre en saks. Det er overraskende svært for mange, så det skal stadig trænes. Og træning og øvelser giver altså bedst mening, når man skal bruge det man lærer, til noget helt konkret. 

Det plejer at være et hit, når mine elever skal lave abstrakte cirkel collager. For ud over, at vi snakker om nøgleord som 'surrealistisk', 'cirkel' og 'collage', så laver vi også fantasi-øvelser. For ud over at føre en saks, så skal nogen også liiiige have lidt hjælp til at få sat fut i fantasien. Og fantasi skal der altså til, hvis du skal lave skøre, surrealistiske, abstrakte collager. 

Øvelser til at sætte fut i fantasien kan fx være:

  1. Fortæl en fantasi/løgn-historie -  (Tid: 5 min. / Eleverne inddeles i par/eller med side makker): Jeg har skrevet 5 ord på tavlen. Eleverne får at vide, at de hver især skal fortælle den anden en historie, hvor 2 af de 5 ord er med i historien. De skal lyve lige så meget de overhovedet kan. Der er tid på, og hver elev får 2½ min. til at fortælle deres historie og få de to ord med. Når tiden er gået, så skal de stoppe med det samme og bytte roller.   
  2. Ord association - bordet rundt (tid: 5 min. / 4 elever pr. gruppe): Hver elev starter med en blyant og et stykke A4 papir foran sig. Nu skal de hver især starte en ordkæde på deres papir. Reglerne er enkle. Jeg siger det første ord, som skal inspirere, og alle skrive hver især det ord, som de kommer til at tænke på, når de hører mit ord. De sender alle papiret til venstre, læser ordet fra den tidligere elev, skriv det FØRSTE ord de kommer til at tænke på, sender papiret videre indtil tiden er gået.   
  3. Sanseoplevelser (Tid: Løber samtidig med arbejdet. Grupper af 5 elever) Øvelsen kræver lidt forberedelse, da jeg har lavet 20 forskellige glas og æsker, (5 til hver gruppe, hvor kun én sans er repræsenteret) med forskellige ting i, som enten stimulerer følesansen (fx kogler, muslingeskaller), høresansen (noget der kan rasle med forskelige lyde), lugtesansen (krydderier), synssansen og smagssansen (forskellige krydderier, citron, slik, stærkt osv. Vær opmærksom på, at alle glassene skal være så man ikke kan se indholdet, med mindre det er til synssansen. Høresansen kan man også klare ved, at man sætter musik på, hvor de sidder med høretelefoner hver især) Imens eleverne arbejder med deres collager, så skal de tage udgangspunkt i den sans, som de arbejder med.  Husk at snak om, hvad en 'sur' smag ser ud i former og farver og hvordan en stille sang ser ud. Om der er forskel på, hvordan en tuba lyd ser ud vs en panfløjte lyd)

Det fede, synes jeg, er jo den lidt atypiske cirkelform, som samler det surrealistiske udtryk en fin ramme. Det ser også ret godt ud, når de skal udstilles. Jeg brugte bare en stak store middags tallerkner i plastik, som de brugte som skabelon til et stykke kardus. Derpå skulle deres collage laves, og man måtte ikke kunne se papiret, når den var færdig. Derefter blev de limet på et A3 kardus, som gav en rolig baggrund til de vilde værker.

Man kan også bare lade eleverne gå amok i gamle aviser og reklamer, og lade dem lave de surrealistiske collager uden påvirkning fra deres lærer :) Mit sidste hold var med til selv at vælge et tema at arbejde ud fra, de kom med flere forslag og sammen blev vi enige om temaet 'et trist liv'. Derefter lavede de i mindre grupper en fælles brainstorm. Herfra valgte de hver ét nøgleord (5 i alt), som skulle op på den fælles brainstorm på tavlen. Derfra snakkede vi kort igen, og så skulle de ellers igang. Resultaterne blev ret imponerende. Nogle provokerede, men det kan kunst jo også.  Jeg havde nogle meget fremmelige elever, som I måske kan se på nogle af værkerne. De arbejdede med ord som drømme, mobning og fattigdom.

Hvilket forløb er altid en fast del på din årsplan, alene fordi det lægger op til sjov og personlige udtryk?

Powered by Labrador CMS