Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Tillid og ledelsesret til KL...

Jeg forstår ikke, at vores repræsentanter i kommissionen kan sige, at man på skolerne ikke oplever det som et problem...

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er sååå mange steder, hvor det her kan gå galt, og desværre siger vores erfaring os, at vi ikke kan regne med, at det kommer til at gå retfærdigt for sig.

Jeg forstår ikke, at vores repræsentanter i kommissionen kan sige, at man på skolerne ikke oplever det som et problem, at der ikke er loft over timetallet? Det er da et kæmpe problem, især fordi vores forberedelse ædes op af alt muligt andet. Vi har alt for lidt forberedelse til alt for mange lektioner.

Uretfærdighed og afmagt sidder stadig i mange af os. Vi VED, at vi kan levere gode resultater, vi ved, at vi kan give børnene en fantastisk skolegang, men det bliver hele tiden spændt ben for os. Man modarbejder os ved ikke at anerkende, at den viden og indsigt vi kan bidrage med, rent faktisk er nyttig for vores fælles projekt.

Alle regeringens intentioner og KLs ledelsesret er hul og til ingen nytte, når velvilje blandt dem der rent faktisk skal løfte opgaven, nærmest er ikke-eksisterende. Den bliver nød til at trække i samme retning, men først bliver vi nød til at blive enige om en retning. Vi skal lave en aftale, hvor alle føler sig hørt. Den må og skal bygges på kompromiser, men først skal KL erkende, at lærerenes mission ikke er at lave mindst muligt arbejde. Vi skal have tilliden tilbage. KL skal beholde deres ledelsesret, men de skal lede, ved at gå forrest med tillid til sine ansatte.