Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Tværfagligt forløb: fisk, det er ik' så ringe endda

I denne uge arbejder min 4.klasse med et tværfagligt, projektorienteret forløb med FISK, som det overordnede tema. Der var selvfølgelig også et kreativt element.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne uge skal 4.klasse igennem 6 faser, alle er en del af et tværfagligt projektorienteret forløb. 

Vi har læst 3 bibeltekster med og om fisk: Jonas og hvalen, 2 fisk og 5 brød og Peters store fangst. 

Vi har læst, analyseret og lavet tegneserier over teksterne. Haft fokus på tale- og tankebobler, direktetale og perspektiv.

Vi har arbejdet med talemåder og faste vendinger.

Vi har haft en naturvidenskabelig tilgang, da vi har undersøgt en fisks anatomi, både udvendigt og indvendigt. Undersøgt forskellige fisk. Al den viden er omformet til gode gammel daws' plancher, med håndskrevet tekst, illustrationer, billeder og hv-spørgsmål. De er lavet som optakt til besøget af en naturvejleder i morgen, som skal koble vores teori sammen med praksis, når vi skal undersøge rigtige fisk. Desværre må vi droppe tilberedningen af fisken efterfølgende.

Vi slutter dagen i morgen af med at se tegnefilmen "Find Nemo", med fokus på det sværre i livet, at give slip, at lære af egne fejl og spørgsmålet om, hvem der lærer os ting i løbet af vores liv. 

Fredag slutter vi af med at undersøge kristne symboler, deres betydning, oprindelse og historierne bag, hvorfor vi besøger den lokale kirke, som vil bygge videre på det vi selv har lært om de kristne symboler.

Og nu til det (mest) kreative element i vores lille projekt: fisk formet i bonsaitråd, med tyndere ståltråd, dekoretet med perler og knapper. De skal til slut op og hænge i en mobile i klasseværelset, på deres nye afdeling efter sommerferien. På den måde flytter de ind med noget genkendeligt og gør det måske en smule mere trygt. Det kan ihvetfald ikke skade 🙂