Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Tværfagligt forløb: fisk, det er ik' så ringe endda
I denne uge arbejder min 4.klasse med et tværfagligt, projektorienteret forløb med FISK, som det overordnede tema. Der var selvfølgelig også et kreativt element.
I denne uge skal 4.klasse igennem 6 faser, alle er en del af et tværfagligt projektorienteret forløb.
Vi har læst 3 bibeltekster med og om fisk: Jonas og hvalen, 2 fisk og 5 brød og Peters store fangst.
Vi har læst, analyseret og lavet tegneserier over teksterne. Haft fokus på tale- og tankebobler, direktetale og perspektiv.
Vi har arbejdet med talemåder og faste vendinger.
Vi har haft en naturvidenskabelig tilgang, da vi har undersøgt en fisks anatomi, både udvendigt og indvendigt. Undersøgt forskellige fisk. Al den viden er omformet til gode gammel daws' plancher, med håndskrevet tekst, illustrationer, billeder og hv-spørgsmål. De er lavet som optakt til besøget af en naturvejleder i morgen, som skal koble vores teori sammen med praksis, når vi skal undersøge rigtige fisk. Desværre må vi droppe tilberedningen af fisken efterfølgende.
Vi slutter dagen i morgen af med at se tegnefilmen "Find Nemo", med fokus på det sværre i livet, at give slip, at lære af egne fejl og spørgsmålet om, hvem der lærer os ting i løbet af vores liv.
Fredag slutter vi af med at undersøge kristne symboler, deres betydning, oprindelse og historierne bag, hvorfor vi besøger den lokale kirke, som vil bygge videre på det vi selv har lært om de kristne symboler.
Og nu til det (mest) kreative element i vores lille projekt: fisk formet i bonsaitråd, med tyndere ståltråd, dekoretet med perler og knapper. De skal til slut op og hænge i en mobile i klasseværelset, på deres nye afdeling efter sommerferien. På den måde flytter de ind med noget genkendeligt og gør det måske en smule mere trygt. Det kan ihvetfald ikke skade 🙂