Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Vi når det nok : når årsplanen begynder at skride
Vi kan ikke altid nå det hele, men vi kan komme et rigtig langt stykke af vejen. Hvis bare vi har fokus på elevernes flow og fordybelse, giver dem oplevelser og erfaringer i billedkunst, så kan vi sagtens hjælpe dem i mål.
Nu er vi snart halvvejs gennem skoleåret og jeg begynder at overveje om nogen af forløbene i min billedkunst årsplan skal boostes med flere elementer, så vi kan dækkes flere områder eller om nogen forløb helt skal droppes, fordi de ikke er "seriøse" nok. Har vi overhovedet tid nok, til at nå alt det vi skal?
Nogle gange kommer forløbenes omfang helt bag på mig. Andre gange er det elevernes positive engagement, som overrasker og kan forlænge tiden der oprindeligt var sat af.
Et af de forløb var uden tvivl elevernes artbooks, som var det første efter skolestart. De gik så meget op i det, at vi måtte bruge et par uger mere.
Nu er de omsider ved at være i mål. Vi har været ramt af lidt sygdom, fælleadag, Åben skole osv osv. Deres detaljegrad har været stor og de har gjort sig umage, og engang imellem skal det belønnes med en oplevelse af fordybelse og flow, og så må vi bruge lidt længere tid. Andre har taget det med hjem.
Nogen gange må vi jo også sige, at nu SKAL vi altså videre. Der er andet og mere at lære i billedkunst.
Nu er vi igang med et forløb om Peter Callesen og papir reliefer. Et super enkelt forløb, plukket fra en læringsportal, som min skole har abonnement hos. Forløbet skulle tage 6 lektioner eller lidt mere, men 2 x 2 lektioner var mere end nok. Sådan indhenter man årsplanen lige så stille igen. Puha.
Så, ingen grund til bekymring. Vi når det nok.