Blog-værk
Blog
Coronavenlig H/D; Papirflyfoldning.
Papir er mit absolutte yndlingsmateriale i håndværk/design. Man kan folde, forme, destruere, forme påny, lave brugbare produkter og modeller af det. Det er tilgængeligt for de fleste, og dét gør det også rigtig godt til coronaundervisning i H/D.
For en god ordens skyld vil jeg lige disclaime at det her forløb naturligvis kræver en individuel didaktisering. Du kan altså ikke nødvendigvis bare copy/paste nedenstående og stikke dine elever. Selvom det er coronavenlig undervisning, så kræver det altså at man skal forklare eleverne om hvad de nu skal lave, hvorfor de skal det, hvad målet er (hvilke vil være forskellige fra klassetrin til klassetrin). Jeg tænker, at bruge forløbet i mine 5. klasser - men det vil også sagtens kunne bruges på både 3.,4., 6. og sågar også på valgholdene i 7. og 8. Jeg tænker også papirflyfoldning kan bruges i ikke-corona tid. Eleverne lærer noget om at følge en tutorial, hvilket håndværksmæssigt kan være brugbart ift. en hvilken som helst opskrift, der kan følges og det er dermed også brugbart ift. faglig læsning i læsning (læse og følge opskrifter osv...)
Papirflyfoldning Introduktion til papirflyfoldning. 1. Se disse klip fra Paper Plane World Championship 2015: HERVerdensmesteren i papirfly:HER
Verdensmesterskab i længde:HER
Find gerne flere links - der er masser på youtube. (Del skærmen, se dem sammen i klassen…)
2. Fold mindst 3 forskellige papirfly; Til at starte med folder du 2 efter tutorial - altså nogle, som nogle andre har udtænkt. Find tutorials her:
Forskellige papirflystutorials
Det tredje fly skal du selv prøve at udtænke - fold altså dit eget design. 3. Når du er færdig med alle 3 papirfly skal de ud og flyves med. Tag tid på hvor lang tid de kan flyve i luften og skriv det ned. Vis dine resultater for klassen, når man mødes igen.