Charlotte's Teacher Web
Blog
Hvad har 2020 givet mig?
2020 gav mulighed for at stoppe op og reflektere over hverdagen.
Jeg havde den 1. januar 2020 slet ikke forestillet mig, at jeg i det nye år skulle lave nødundervisning, undervise ude det meste af foråret eller jeg året efter skulle skrive mit første blogindlæg.
Vi ved ikke hvad det nye år bringer. Sådan er det hvert år, og det er nok meget godt.
Det er spændende hvad der sker i 2021.
Men lige nu ved jeg med sikkerhed, at jeg er startet året som blogger i det naturfaglige netværk, og rejsen hertil er på grund af forandringerne i 2020.
Måske kender du allerede Charlotte’s Teacher Web. Hvis ikke? Så læs med her:
Mit navn er Charlotte Damgaard Hansen, og jeg er lærer på Bredsten/Gadbjerg skole ved Vejle. Her underviser jeg blandt andet i Natur/teknologi.
Hvis mine elever skulle beskrive mig, så tror jeg de ville sige noget i retning af: ”Charlotte - det er hende der altid nørder med naturfag, og hun kan bare ikke få nok af det“. Jeg må indrømme, at de har helt ret. Jeg brænder for naturfag. Jeg er vild med at opholde mig i naturen, lære om naturen, lave forsøg og bare blive klogere på naturfagene.
Derudover har jeg også en Instagram og Facebook profil med navnet @Charlottesteacherweb
Den startede jeg i 2015 under navnet “Teacher to teacher”. Formålet var at inspirere lærere, pædagoger og andre med interesse i undervisning og læring.
I 2017 skiftede profilen navn til Charlotte’s teacher web.
Men den helt store forandring kom i foråret 2020. Profilen fik et brush-up i forhold til logo og indhold - men navnet var det samme.
Fokusområde blev naturfag - med særlig fokus på læring om naturen i naturen, science forsøg samt engineering.
Jeg gik fra, at ville det hele til et bestemt fokus.
Men hvorfor lavede jeg denne forandring? Årsagen var, at nedlukningen gav mig mulighed for at stoppe op og reflektere over hverdagen.
Jeg har i 2020 lært, at det er bedre at have få fokuspunkter frem for mange. For jeg synes ofte, at der er rigtig mange ting man gerne vil som lærer.
For Eksempel:
- At deltage I alle de super spændende og interessante arrangementer og projekter.
- Planlægge de mest fantastiske emneuger.
- Lave “feriehygge pakker” og afskedsgaver til eleverne.
- Bruge nogle af de 1.000 idéer man finder på Facebook, Instagram og andre steder.
- Lave fantastisk undervisning hver dag.
- Leve op til alle de ting/krav som løbende kommer i løbet af året.
- og meget meget mere.
Men man kan bare ikke det hele på en gang eller hele tiden.
Jeg har lært, at jeg bliver nødt til at begrænse mig. Jeg må løbende beslutte mig for mit fokus i de enkelte fag, lektioner, klasser, dage, uger og så videre. Samtidigt må jeg også acceptere, at jeg nogle gange ikke kan nå det hele.
Jeg har i 2020 oplevet, at fokus gav mig en ro, og roen gav mig mulighed for at være i nuet. En ro som smittede af på eleverne.
I bund og grund synes jeg, at jeg er blevet en meget bedre lærer af det. Men det er ikke nemt, og jeg skal stadig øve mig. Det skal jeg også i 2021, og sikkert også 2022.
Når jeg i dag - den 1. januar 2021, ser tilbage på 2020, så er jeg faktisk 100% sikker på, at et “normalt” forår havde medført, at jeg havde gjort “som jeg plejer”.
Hvad har 2020 givet jer?
I må have et rigtig godt nytår.
MVH Charlotte