Charlotte's Teacher Web

Blog

Elever laver kriblekrableløb

Vi er naturfagslærere...

Når jeg snakker med lærere, som er nye i faget “Natur og teknologi", så får jeg ofte spørgsmålet: "Hvad nu hvis eleverne stiller mig et spørgsmål, som jeg slet ikke kan svare på?” Hvis du er en af dem, som har haft denne tanke, men ikke har fået et svar, så håber jeg, at du har lyst til at læse mit korte svar på spørgsmålet...

Publiceret Senest opdateret

Jeg fik to gode råd, som ny lærer i “Natur og teknologi":

Råd nr. 1:

Du vil helt sikkert få mere end et spørgsmål, som du ikke kan svare på. I Danmark alene er der over 30.000 arter, så hvornår vil du lære alle arterne at kende?

Men hvad gør man så, når eleverne kommer med en bille, som man bare ikke kender?

Råd nr. 2.:

“Lad eleverne selv gå på opdagelse, eller undersøg det sammen med dem”

To råd som jeg den dag i dag stadig bruger i min undervisning.

Vi skal huske på, at vi er naturfagslærere. Vi er ikke biologer, geologer eller fysikere. Vi skal undervise eleverne, og vi skal hjælpe dem på vej, så de får kompetencer til at undersøge, modellere, perspektiverer og kommunikere.

Charlotte's Teacher Web

Charlotte's Teacher Web er et sted hvor du kan finde små aktiviteter til din natur og teknologi undervisning. Der er i høj grad fokus på: - Læring om naturen i naturen - Naturfags eksperimenter - Engineering Aktiviteterne er kun små appetitvækkere, som kan sættes i spil i et læringsmiljø, hvor der er mulighed for at skabe en naturfaglig læreproces.

Hvis du gerne vil have flere idéer til din naturfagsundervisning, så kig forbi Charlotte's teacher web på Instagram og Facebook. Her deler jeg blandt andet idéer fra min undervisning i natur og teknologi.

I må have en skøn dag.

Charlotte