Charlotte's Teacher Web

Blog

Læring om naturen i naturen

Det er min grundholdning. Derfor har jeg fokus på, at vi kommer ud i naturen, når vi har emner om naturen i naturfag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Men hvorfor?

Ja det er der faktisk mange gode grunde til. 

Her er nogle af dem:

▪︎ Det er ofte mere motiverende og lettere for eleverne, at tage udgangspunkt i noget konkret og virkeligt, samtidigt bliver faget også mere konkret for dem*.

▪︎ Når det bliver mere konkret for eleverne, så kan de bedre huske det de lærer**.

▪︎ Den svenske undersøgelse “Ute på dagis” og erfaringer fra Norge viser, at børn som regelmæssigt undervises i naturen har en større evne til at fastholde opmærksomheden*.

▪︎ Regelmæssig undervisning i naturen betyder bedre forståelse af naturen*,***.

▪︎ Mulighed for en dynamisk differentiering af undervisningen*,***.

Charlotte's Teacher Web

Charlotte's Teacher Web er et sted hvor du kan finde små aktiviteter til din natur og teknologi undervisning. Der er i høj grad fokus på: - Læring om naturen i naturen - Naturfags eksperimenter - Engineering Aktiviteterne er kun små appetitvækkere, som kan sættes i spil i et læringsmiljø, hvor der er mulighed for at skabe en naturfaglig læreproces.

Derudover siger Hanne Schou* også, at hvis man vil vække interessen for naturfaget skal man lærer om naturen i naturen.

Jeg ved godt, at nogle af artiklerne er fra 2012, men det er det billede jeg selv ser som lærer i natur/teknologi.

Nogle gange får jeg spørgsmålet:

“Hvordan får du tid til det, når der kun er 2 lektioner i natur/teknologi?”

Mit korte svar er: 

“Jeg giver mig tid til det”.

Mit lange svar er:

Ja, det kan være svært, og nogle gange kræver det ekstra planlægning, når man skal ud på en længere tur.

Men i mine øjne er natur ikke kun skov, eng eller søer. Det er også den man finder i skolegården, i byparker, på legepladser, i hækken ved fodboldbanen, og mellem fliserne på fortovet. Der er helt sikkert en eller anden form for natur tæt på en.

Og ja - det er selvfølgelig ikke helt det samme som en skov. Men nogle gange må man bruge det man har. Jeg har selv arbejdet på en skole midt i byen, og det gav noget til undervisningen at komme ud. Fortovet var væsentligt mere spændende end klasselokalet.

Jeg har også fokus på det, når vi skal sende ønsker til skemaplanlægning. Her ønsker jeg altid - når det er muligt, at mine andre fag ligger før eller efter naturfag. På den måde kan jeg bytte rundt på fagene, så eleverne f.eks. får 4 lektioners naturfag.

Sidste år lavede jeg et oplæg til min ledelse med ønsket om flere lektioner i natur/teknologi. I oplægget fortalte jeg, hvad det gav for eleverne at være ude samt hvilket muligheder det gav for faget. Det medførte, at 4. og 6. fik en lektion ekstra om ugen i natur/teknologi.

For mig handler det om at finde muligheder, for jeg synes, at det er vigtigt, at eleverne kommer ud og lære om naturen i naturen. 

Hvad gør du i din undervisning?

Du kan se mere fra min undervisning på Charlotte´s teacher web på Instagram og Frecebook

I må have en god dag 😊

Mvh.

Charlotte 🕷

Litteratur

* Benedix, Malene(2002): Slip dem ud, Kronik, lokaliseret 11. november 2018 på URL:

http://www.skoven-i-skolen.dk/content/slip-dem-ud

**Schilhab, Theresa(2019), Det jeg sanser husker jer, artikel Lokaliseret 11. november 2018 på, URL: http://edu.au.dk/.../vis-artikel/artikel/det-jeg-sanser-

husker-jeg/

***Benedix, Malene; Gretoft, Henrik(2003): Slip dem ud – en vejledning om udeskole og naturklasser, udgivet af Skoven i skolen og økobaserne