Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

9. klasse blogger om 9. april, 1940.

Et hurtigt indspark til en nem aktivitet, hvor skriftligheden bliver inddraget i historiefaget. Alle skal kunne være med.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag indledte vi i 9. klasse et tema om besættelsen af Danmark. Ikke overraskende tog vi udgangspunkt i 9. april, Hvor vi udover at samle op på, hvad klassen i forvejen vidste om besættelsen, så en dokumentar fra DR2 med øjenvidneberetninger fra bl.a. Klaus Rifbjerg og Lise Nørgaard. Kan kun anbefales. Linket findes nedenfor.

Som jeg var inde på i sidste blog, er mit fokus i øjeblikket rettet en del mod skriftligheden og andre erkendelsesmetoder og kulturteknikker i mine fag.

I dag blev lektien et blogindlæg på 300 ord fra 9. april, 1940.

Luftwaffe får ruderne til at klirre.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

I løbet af de første 20 min. af dokumentaren får vi præsenteret deltaljerede beretninger fra forskellige mennesker, der vågnende til drønet fra de tyske fly, der fløj lavt over flere danske byer. I løbet af disse 20 min. skulle eleverne tage så mange noter som muligt for at få detaljerne med til brug i deres egne blogindlæg. Her kan man evt. stoppe filmen undervejs og samle op. Skrive konkrete, beskrivende ord på tavlen.

Vi talte om, at sproget skal være præget af kraftig patos. Ruderne klirrer, man er bange, man ryster, hvem kommer, hvorfor kommer de, og hvor længe bliver de. Vil de os ondt?

Det handler om mentalitetshistorisk indlevelse i mennesker, der oplevede 9. april, og som aldrig glemte, hvad de så og hørte den dag.

Brug Skoleblogs.

Hvis du ikke allerede kender Skoleblogs fra Skoletube, er her en kærkommen lejlighed til at lære det at kende. Man får hurtigt oprettet sin klasseblog, og det er let at sætte sit eget præg og design på klassens egen blog. Husk, at du kun skal give bloggen et navn. Adressen tilføjer programmet selv. Det rodede jeg med første gang.

Jeg følger op på resultaterne senere.

God arbejdslyst derude.

Besættelsen af Danmark, 1. afsnit, DR2

Skoleblogs