Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Corona i samfundsfag- Hjælp eleverne til overblik.

Der er alt mulig god grund til at se på mediernes historier om Corona- virus i samfundsfag. Også de store elever kan blive utrygge i et broget mediebillede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge tog vores biologlærer i udskolingen fat på et aktuelt forløb om epidemier og pandemier. Det er tilsyneladende en del af pensum i biologi, og med mediernes konstante historier om Corona, var der mange spørgsmål i syvende klasse. 

På mange skoler er der Coronas på dagsordenen i forhold til forholdsregler og beredskaber. Det er noget, der håndteres på voksenniveau, men der ligger også en kolossal oplysende opgave i samfundsfag, når det kommer til at forstå en situation, der på flere planer er løbet ud af kontrol.

Corona overskygger alt.

Jeg kom til at tænke på de tragiske terrorangreb i Paris, Nice, London og Berlin. Dengang var der tale om, at terroren nu for alvor havde fundet rodfæste i Europa, og Danmark var øverst på terroristernes liste. Vi skulle forberede os på, at det kunne ske her.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Eleverne var bange. De frygtede for den terror, der var derude, og et forsøg på at orientere sig i medierne kunne hurtigt forstærke angsten, når man læste rubrikkerne, der ikke altid var, og stadig ikke er, lige velvalgte endsige på nogen måde uddybende.

Samfundsfag hed før orienteringsfag, og selv om det er længe siden, har vi stadig opgaven at hjælpe med at bidrage til elevernes evne til at orientere sig. Til at blive oplyste. 

Medierne lever af angsten.

Det ar egentlig ikke skortet på læger og eksperter, der har forsøgt at give danskerne et realistisk billede af Corona- udbredelsen og særligt på den aktuelle situation i Danmark, men man skal lytte godt efter, hvis disse budskaber skal trænge igennem den mur af skræmmerubrikker og Click Baits, som uundgåeligt følger med sådanne begivenheder, hvis man kan kalde det det. Mit billede er, at medierne lever højt på læsernes angst, og selv om der er alt mulig grund til påpasselighed, jeg forsøger på ingen måde at underkende situationens alvor på verdensplan, og der er mange ting, jeg heller ikke helt forstår desangående, så kan vi i vores undervisning måske være med til at skabe et tilnærmelsesvist overblik for vores elever. Hvem ved? Måske bliver vi også selv klogere undervejs.

Rigtig god arbejdslyst derude.

Powered by Labrador CMS