Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Find din indre lokalhistoriker på ny

Historierne er lige rundt om hjørnet eller uden for døren, og der er mange af dem. I syvende klasse har vi genopdaget Dyrehaven og vores øvrige lokalsamfund langs Øresund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udeundervisningen har fordret, at vi skulle lægge hovederne i blød, og jeg har oplevet at lave undervisning, hvor jeg undrer mig over, at jeg ikke har gjort det før. Vores lille lokalhistorieforløb hører til den kategori.

Det er ikke fordi, jeg ikke vidste at vores lokalsamfund omkring Skovshoved og Charlottenlund rummer historie. Der kan nævnes utallige nedslag fra landboreformer, skovserkoner og den lokale modstandsmand, Svend Otto Nielsen, var matematiklærer på Skovshoved Skole, inden han gik ind i modstandskampen, og endte sit liv i Ryvangen i 1944. Jo, historie er der nok af.

Så hvorfor skulle det tage så lang tid at få eleverne ud med mobiltelefoner og lave videowalks af et selvvalgt historisk emne? Jeg ved det ikke, men der er kommet rigtig fine resultater ud af det.

Mine klasser er efterhånden vant til, at jeg spørger dem, hvad der har fungeret i undervisningen, og de har efterhånden lært at svare ærligt. Ikke bare, hvad jeg gerne vil høre. De har enstemmigt nydt at være så meget ude og filme. Et par af filmene skal bruges som eksempler fremover. De blev rigtig gode.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Der lå tre væsentlige pointer til grund for forløbene:

  • At eleverne hver dag passerer tegn på historie på vej til og fra skole. Det være sig statuer, mindesmærker, bunkere eller huse. Med forløbet bliver de bevidste om de små tegn på lokalhistorie.
  • At de bliver bevidste om, at selv små historier kan foldes ud og ofte er en del af en langt større historie. På det lokale Hvidøre Slot boede engang en russisk kejserinde, der under revolution i 1917 var flygtet fra myrderier i hjemlandet og havnede i Klampenborg. Matematiklærer, Svend Otto Nielsen var højt profileret i modstandsbevægelsen og var nært knyttet til Bent Faurschou Hviid, bedre kendt som Flammen.
  • At elevere skulle lave korte film samt skrive fagartikler om deres historienedslag. Artiklerne får den skriftlige dimension med i historieaget, og her viser flere elever en styrke, de måske ikke viser mundtligt.

En ting er sikkert: Fremover ligger der flere af den slags forløb i min årsplan. Det er ikke rocket science, og entusiasmen blandt eleverne var stor. Det viste de færdige film.

Et skriv fra fortiden

Lige en hurtig anekdote på falderebet: Da vi var i Mindelunden, hev en dreng mig til side. Jeg skulle se, hvor hans oldefar lå begravet. Han viste mig graven, og fortalte, at hans oldefar blev taget af Gestapo og henrettet i Ryvangen. Familien havde for resten stadig det brev, som oldefaren skrev til sin søn fra Vestre Fængsel to dage før, han blev ført til Ryvangen. ”Det er altså ret vildt”, som det blev sagt. Det tør svagt antydes.

God midsommerdag derude.