Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Forrygende, fornyede film fra Folketinget

Folketinget har fået opdateret deres undervisningsfilm med serien ”Dit demokrati”. 17 velproducerede og informative film tager os ud i folkestyrets finurligheder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke fordi, vi mangler undervisningsmaterialer om styreformer, demokrati, politiske partier, Folketingets arbejde med videre. Disse begreber udgør i sig selv nogle af samfundsfagets byggestene, så det er ikke underligt, at samtlige digitale sites og bøger har lidt af hvert at byde i den sammenhæng.

Her i august af Folketinget lanceret deres nye film under den samlede overskriften ”Dit demokrati” med tilhørende undervisningsmateriale, der er lige til at gå til. Længden er omkring tre minutter pr film. I filmene guider unge, engagerede mennesker seerne gennem områder som ”Grundloven”, ”Rettigheder”, ”Fra ide til lov”, ”Hvad er et politisk parti?”, ”Politikerens arbejde” og meget andet. Fortælleren fungerer som bindeled mellem de forskellige fagbegreber, der løbende repeteres og forklares i rette kontekst.

Fra ung til ung.

Personligt kunne jeg godt lide de gamle folketingsfilm, men der er sket et mærkbart løft. Ikke mindst selve formidlingen af de forskellige områder. Det gør en forskel, at det er et ungt menneske, der fortæller om den demokratiske samtale og dens vigtighed for vores demokrati, men også for vores holdninger og diskussioner. Det bliver aldrig for højtravende, og først og fremmest er der ikke velmenende voksne, der forsøger at tale de unges sprog, hvilket ofte kan virke direkte latterligt på modtagergruppen. Der går for meget pinlig forælder i den. Eller som en af mine elever lakonisk udtrykte det: ”De der voksne, der tror, de skal tale som os…De skal bare la’ vær’”.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Sproget er lødigt, klart og sagligt. Balancen mellem formidling og fortælling er ramt perfekt, og det er ikke let.

Det er fedt at høre og se, når unge mennesker kan agere, som disse fortællere gør. Eksemplarisk. Intet mindre.

Undervisningsmaterialet byder op til refleksion.

Til hver film hører undervisningsmateriale, som kan downloades i skrivbar pdf. Det fungerer bedst på Google Chrome. Også læreren kan downloade en grundig vejledning til den enkelte film med konkrete ideer til undervisningen, som man eventuelt selv kan sortere i. Der er muligheder nok.

Alle materialerne er opdelt efter samme lodrette struktur med før- under- og efterbehandling af de enkelte film. Eleverne lærer hurtigt denne struktur at kende, og læreren kan vælge at lave nedslag i materialet, så man ikke går kold på samme fremgangsmåde hver gang. Hvert forløb runder af med en ordbog over nøglebegreber, som eleverne selv skal udfylde med forklaringer.

”Dit demokrati” er gjort klar til prøven i samfundsfag, da alle undervisningsark munder ud i en selvstændig undersøgelse af en problemstilling med inddragelse af kildearbejde. Her er der dog lidt plads til forbedring. Disse arbejdsformer er komplekse, og man kunne godt være mere konkret med forslag til bestemte problemstillinger, som det ses i mange andre materialer til samfundsfag. Jeg synes, forslagene til undersøgelser er gode og lægger sig fint op ad den givne film, men stoffet skal konkretiseres, således at det kan tilgås af elever på forskellige niveauer og med divergerende forudsætninger. Der er generelt ikke så meget mulighed for differentiering, men i forforståelsesfaserne kan man dog skabe sig et fornuftigt afsæt.

Man bør også have med i sin planlægning, at ikke alle forløb kan afsluttes med en undersøgelse og efterfølgende præsentation. Dertil er tiden for knap og timerne for få. Mindre kan imidlertid også gøre det.

Folketinget har for alvor meldt sig på banen igen i fortællingen om vores omfattende og facetteret demokrati. Undervisning er ikke noget nyt fra den kant, men filmene har givet arbejdet med demokrati et nyt, tidssvarende skub. Film af den kvalitet gør det sjovt at arbejde med til tider lidt tunge begreber, og de gør det både pædagogisk og underholdende uden at lefle for infotainment- tendenser.

Jeg har haft lejlighed til at prøve tre film af på min ottende klasse, og de var meget positive. De fremhævede særligt, at det var fedt med jævnaldrende fortællere, og vi kommer til at arbejde en del med ”Dit demokrati”. Det er dannelse, der holder.

God arbejdslyst, derude.

LInk til "Dit demokrati", den demokratiske samtale:

https://www.youtube.com/watch?v=Z3V2sXfpqEU#action=share