Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvem stemte du på?- Et tilbageblik på Skolevalg 2019

Skolevalg 2019 er nu veloverstået, og man kan se tilbage på et forløb, der for alvor bragte elevernes holdninger i spil.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores niendeklasser kunne ikke deltage i skolevalg, da det faldt lige oven i vores projektopgave. Det forhindrede imidlertid ikke valgkoordinatorerne fra Gentofte Kommune i at køre en valgbus i stilling i vores skolegård, så niendeklasserne kunne stemme alligevel. Inden da havde vi forberedt dem gennem arbejde med de ikke mindre end 20 mærkesager fra skolevalg.dk. Dette tiltag siger lidt om, at man også fra kommunal side tog dette valg meget seriøst og var fast besluttet på, at give alle klasser mulighed for at stemme.

Da jeg fik opgaven som valgansvarlig på skolen, var jeg noget loren ved opgaven. Jeg lagde ikke skjul på, at vi havde rigeligt at nå i forvejen, og at jeg syntes, at valget lå uheldigt. Jeg ændrede holdning. Det blev ret hurtigt klart, at udover at valget med hjemmeside og undervisningsforløb fremstod virkelig godt tilrettelagt, så var der også mulighed for at bringe min egen undervisning helt frem til virkeligheden uden for skolen.

Fra aktiv dødshjælp til dieselbiler

I Gentofte valgte man at arrangere vælgermøde for ottende- og niendeklasser i Kildeskovshallen, hvor en række ungdomspolitikere var mødt op til debat. Man havde valgt tre mærkesager fra undervisningsforløbet omhandlende hårdere straffe for vold og overgreb, legalisering af aktiv dødshjælp i Danmark og udfasning af salg af benzin- og dieselbiler.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Bilerne har ikke været en del af min undervisning, men straf, retfærdighed, etik og aktiv dødshjælp har i den grad været op dagsordenen, og derfor erfarede eleverne, at de områder, de kendte til ikke bare var undervisningsstof i skolen, men faktisk var noget, der til stadighed diskuteres udenfor skolen, og som er emner, der optager de politiske partier. Det var et fint krydderi, som kan tages med i tilfældet af prøver i et kulturfag til sommer.

I år 2021 er vi klar på skolen. Jeg vil gerne være med hele vejen, for jeg synes valget er vigtigt. Det er stadig de unge vælgere, der har den laveste valgdeltagelse ved de seneste valg, og det skal vi være med til at lave om. De unge mennesker skal have lyst til indflydelse.