Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Verdensmål på spil. Lige til årsplanen og alle kan være med

Brætspil til undervisning bringer FN’s verdensmål tæt på eleverne. Det er underholdende og alsidigt, og man spiller for at vinde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

” Spillet er udviklet til dig, der interesserer dig for FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling - og til dig, der har brug for et redskab i undervisningen til at give eleverne en forståelse af verden gennem spørgsmål, fakta, dilemmaer og diskussioner omkring bæredygtig udvikling”.

Således præsentres spillet ”Verdensmål på spil” på FN- forbundets hjemmeside, og spillet holder, hvad det lover.

Det er ganske underholdende, og som lærer er det helt centralt, at det ikke er noget problem at få alle elever med. Jeg har haft lejlighed til at prøve spillet af i min syvendeklasse, og med udsigten til et gratis brætspil, og der egentlig ikke noget at betænke sig på. Det bør man anskaffe til sin skole. Det kan rekvireres gennem FN- forbundet, se link nederst, og reglerne er enkle. Det kan være en stor fordel at læse dem op for klassen, så alle har nogenlunde samme forudsætninger.

Ingen udløbsdato

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Hver æske indeholder fire spil med brikker, terninger og spilletplade. Hertil downloades en app med spørgsmål, dilemmaer og såkaldte aktionskort. Den helt store fordel er, at appen gradvist opdateres, og derved slipper man for spillekort, der hurtigt forældes. Det er smart tænkt. Appen fungerer, og selv en ferieklar syvendeklasse havde ingen problemer med at får spillet i gang.

Man kan selv afgøre, hvor længe, der skal spilles, og dermed kan spillet bruges på et hvilket som helst tidspunkt i undervisningen. Jeg har umiddelbart tænkt med at bruge det i teaser- sammenhæng for at opretholde et vedvarende fokus på målene, og man må ikke glemme, at spillet vil indgå som kulturteknik i både historie og samfundsfag. 

Det er med vilje, at jeg ikke kommer ind på spillets facetter i denne omtale. Det må man selv læse sig frem til i linket nedenfor, og det er hurtig gjort. 

Spillet er lavet til udskoling og gymnasieniveau, og derfor vil det være nødvendigt med løbende begrebsafklaring, når klassen spiller spillet i grupper. Hvert spil kan rumme op til 12 elever i hold af to- tre spillere.

En lille note: Jeg bad min syvendeklasse spille to spil i hver gruppe. Det, synes de, var for meget, og nogle faldt fra, men man bør notere sig, at de ligger i den absolut yngste ende af spillets intenderede målgruppe. Nogle elever vil måske motiveres yderlige ved udsigten til en præmie.

Alt i alt er spillet et rigtig godt alternativ til mere traditionel undervisning, og jeg ser frem til at prøve det af på højere klassetrin. Min kommende niendeklasse står for tur til august.

Rigtig god sommer og på genhør efter ferien derude.

https://fnforbundet.dk/for-skoler/verdensmaal-paa-spil/