Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
”At lege er at leve”
Vi skal ikke glemme at lege med de større elever i skolen. Det fik et forløb om gamle lege i idrætsundervisningen på 6. årgang bekræftet mig i. Jeg så, hvordan de forskellige lege samlede eleverne i stedet for at opdele dem i deres sædvanlige grupperinger.
Foto: Google.com
For næsten to år siden skrev jeg en blog efter at have fulgt en idrætsundervisning i indskolingen, hvor legens elementer var i højsædet.
Her to år efter tog jeg legens centrale kernepunkter med i min egen idrætsundervisning i udskolingen blot for at bekræfte mine tanker om, at selv kommende teenagebørn stadig elsker at lege. For legen kan noget helt særligt – den kan samle børnene på en speciel måde.
Der findes så mange gode lege, hvor især samarbejde er i fokus. Deltagerne skal hjælpe hinanden i mange af de gamle lege, for at disse kan lykkes – og det trækker tråde videre til andre kontekster end ’blot’ idrætsundervisningen.
Legens mange fordele
At jeg kan fremme det vigtige begreb samarbejde gennem legens mange afskygninger, kommer både eleverne og lærerne til gode i mange andre henseender.
Udover at eleverne får et indblik i et stykke dansk kulturarv, så løsner legene som regel op for de snærende bånd, der ind imellem kan være i de elevbaserede grupperinger. Legen er en entitet, der genformer elevens hoved frem mod nye kontekster ved et ganske simpelt trick – flow.
Når en leg er i gang, kan denne noget ganske særligt, som eksempelvis klassiske idrætsdiscipliner er udfordret på.
Den ligestiller de fleste.
Nuvel, enkelte kan vinde noget på hurtighed, men de færreste kommer med særlige evner for ståtrold, ambulance tagfat eller to mand frem for en enke løb.
Der udlignes komplet på de fleste parametre, når flowet indtræder, og så sker der som regel det, som vi så brændende ønsker for vores elever…
…at de pludselig lever gennem legen.
---
Her er linket til min tidligere blog om følelser og leg:
https://www.folkeskolen.dk/595660/foelelsernes-spil-gennem-legen