Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
De forberedte elever taber
Jeg tror, at de fleste lærere har oplevet at have undervisningslektioner, som ikke går som forventet. To af de timer havde jeg i fredags. Fokus blev desværre ikke på mit indhold i lektionerne, men i stedet på de uforstående mange elever, som havde ’glemt’ deres idrætstøj.
Foto: Joe Shlabotnik/Flickr.com
Efter min episode i fredags bankede jeg på døren til min leder, og spurgte ham, om jeg ikke har en anden mulighed, end at tage de elever med ud i hallen, som af diverse årsager ikke kan deltage i idræt. Inderst inde kendte jeg nok godt svaret, men jeg var/er frustreret over, at en flok drenge skal have lov til at tage så meget af min tid/mit fokus – helt uden at deltage i timen.
Lektionerne i fredags var nøje planlagte, og en flok 7-klasseselever var klar til at modtage undervisning. Dog var en gruppe på 8 drenge ikke omklædt grundet manglende idrætstøj, og de var derfor ikke deltagende.
Pga. manglende halkapacitet tager vi en bus 10 min. hver vej ud til naboskolen, for overhovedet at have mulighed for at tilbyde vores elever en tilfredsstillende undervisning, så allerede der skærer vi de første 20 min. af vores samlede 90 minutter.
I og med tiden er sparsom vil både vi lærere og langt de fleste elever gerne i gang med undervisningen hurtigst muligt.
Mangelende respekt til fællesskabet
Fredag blev min ellers så dyrebare tid brugt på meget andet end selve undervisning. Og vi kom ikke hurtigt i gang! Eleverne fik skarp besked om deres rolle, når idrætstøjet var glemt, men lige lidt hjalp det. Den ikke omklædte gruppe trak så meget opmærksomhed med utallige forstyrrelser for de omklædte, at undervisningen nærmest konstant blev afbrudt pga. reguleringer af netop denne gruppe.
Det, jeg kan savne i disse situationer, er en form for værktøj, der kan benyttes, så disse elever ikke tager undervisningen fra dem, der rent faktisk har tingene i orden til timen.
Hvorfor ender det altid med at gå ud over de forberedte elever, at de uforberedte trækker fokus væk fra kerneydelsen – undervisningen?.
Den danske folkeskole er gudskelov ikke en skole med kæft, trit og retning. Her skal man tænke selv og tage sit eget ansvar på sig. Men ind imellem går der lidt flower power i den, og vi står handlingslammede overfor elever, der gentagne gange ikke respekterer fællesskabet og udbyttet af undervisning.
Jeg savner handlemuligheder
Hvor er vores handlemuligheder i forhold til disse situationer? Elever der er ligeglade med undervisningen og det forpligtende fællesskab kan rent faktisk få lov at køre denne stil meget længe, før der sker noget i stil med en sanktion.
For hvis jeg appellerer til forældrene og der intet sker – hvad gør jeg så?
Hvor er vi klar til at bevæge os hen som skole, for at genvinde respekten og kontrollen i vores undervisningsrum?