Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Den mulige idrætsprøve blev kickstartet i går

I går var den første lovlige dag for 9. klasseeleverne at trække indholdsområder til den måske kommende idrætsprøve. Ikke alle skoler gør brug af muligheden for, at eleverne allerede kan trække indholdsområder nu – men hvorfor ikke hjælpe eleverne?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der var både smil og frustrationer at spore i min 9. klasse i går, da de fire grupper på skift kom ind i klasselokalet for at trække indholdsområder fra henholdsvis pulje A og B.

Efter trækningen gav jeg mine elever følgende to fokuspunkter:

  • Hver gruppe skal lave en brainstorm over alt, de tænker kan komme i spil i de trukne indholdsområder. Skriv alt ned – også det som måske kun enkelte personer kan udføre i gruppen. Vigtigheden i, at hver enkel elev får lov til at shine med lige netop ens egne kompetencer, skal også prioriteres.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

  • Når brainstormen er fyldt ud, skal grupperne så småt begynde at finde et gennemgående tema til den praktiske del. Eleverne kan vælge mellem de tre mulige temaer, som klassen opgiver, eller de kan selv komme op med ét helt fjerde – dog med godkendelse fra læreren.

Jeg har kendskab til flere skoler, som ikke valgte at trække indholdsområder i går. Når nu muligheden byder sig, og eleverne i den grad godt kan bruge de ekstra uger til forberedelse, så er det med at give dem det. Nogle vil måske se det som spildt arbejde, men jeg tænker ikke, det er en ekstra byrde for eleverne. Skulle de ske at komme op, så vil de være fokuserede fra start i deres arbejde, hvilket vil opkvalificere arbejdet i gruppen.