Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Det forskrækkede idealbillede af kroppen

I starten af december måned havde Gymnasilærernes Idrætslærerforening fokus på gymnasielevers manglende badning efter idrætsundervisningen. I sidste uge prøvede jeg at sætte fokus på det blandt mine elever i udskolingen. Specielt i min 8. klasse fik vi en god snak om deres opfattelse af egen og andres kroppe.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan fletter man en snak ind om kropsidealer i en idrætsundervisning, samtidig med at eleverne stadig får brugt kroppen og får sved på panden? For mig blev svaret en undervisning i crossfit, hvor der ud over en masse øvelser med kroppen i fokus, også ved hver station var et spørgsmål, som eleverne skulle diskutere og forholde sig til.

Eleverne var delt i drenge og piger grupper. Dette var valgt helt bevidst, så snakken ikke skulle gå hen og blive akavet og pinlig i forhold til det modsatte køn.

Temaet lød på: ‘Idræt og kroppen’ – indholdsområdet kunne både hedde kropsbasis og fysisk træning alt efter øvelsernes karakter.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Timens indhold var en veksling af spørgsmål vedrørende kroppen og ens kropsideal, de sociale mediers samt reklamers indflydelse på teenagerne, fokusering på kroppen i dag samt øvelser som omhandlede kontrol, styrke og smidighed

Her er et pr. eksempler på nogle af de spørgsmål, som grupperne skulle forholde sig til:

“Hvad er dit billede af en normal kropsbygning?”

“Hvor meget fylder fokus på din krop i din hverdag – hvorfor så meget/lidt, tror du?”

“Er det svært for dig, at klæde om og bade foran andre med samme køn? – hvorfor/hvorfor ikke?”

Fokus skal starte tidligt

Gymnasieskolernes Idrætsforening vil gerne forsøge at ændre den dårlige kultur, der specielt er i forhold til badning efter idræt.

Vi skal som idrætslærere sætte fokus på det her idealbilledet af kroppen – allerede i folkeskolen. Min snak på ca. 1 time rykker jo ikke hele parametret, men det er en start, og de her spørgsmål som blev diskuteret satte følelser i gang – især ved pigerne, hvor snakken fortsatte på vej hjem i idrætsbussen.

Tak til Andreas Schiørring (formand for Gymnasieskolernes Idrætslærerforening)

for at bringe det her emne op – snakken om kroppen og dens utopiske idealbillede hos de unge skal ikke blot tages op i idrætstimerne – andre fag skal også byde ind på dette relevante emne.

Er man interesseret i emnet er her flere gode artikler, som beskriver emnet:

https://www.facebook.com/politiken/posts/10155487768748294

http://politiken.dk/indland/ECE3490759/man-faar-ikke-en-realistisk-kropsforstaaelse-af-at-se-paa-pornoskuespillere/