Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Elitesport og idrætsundervisning – hvordan kombineres det?

På vores skole findes der ikke de såkaldte ESAA-klasser, som har fokus på de elever, der bruger ekstra meget tid på deres sportsgrene. Derfor kan jeg blive i tvivl om, hvad jeg stiller op med mails fra forældre, som ønsker deres børn fritaget fra den obligatoriske idrætsundervisning over den næste måned pga. et kommende stævne? Her er ikke en sportslig linje, hvor man som en del af tilbuddet dyrker idræt på højeste hylde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Innovation/Flickr.com

Kære Trine

Jeg ønsker, at min søn skal fritages fra idrætsundervisningen i hele januar måned, da han skal deltage i et vigtigt stævne, og trænerne ikke ønsker en mulig skade inden.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Med venlig hilsen 

XX

--------

Mails som ovenstående dukker ind imellem op i min indbakke. Nogle gange blot med ønsket om fritagelse fra en enkelt idrætsgang – men somme tider med kravet om helt op til en måneds fritagelse. Fritagelsen her går på, ikke at være fysisk aktiv, men eleven vil være til stede og observere selve undervisningen.

For mig er der flere ting på spil her.

  • Går elitesport forud for den obligatoriske undervisning? Gælder det ikke kun, hvis personen er på en form for kontrakt?
  • Hvordan forholder jeg mig til kommende karaktergivning, da eleven så ikke har vist nogle færdigheder i et helt forløb? Skal det trække ned?

Jeg er har stor respekt for de mennesker, som fordyber sig i en enkelt sportsgren, og som bruger oceaner af tid på at opnå deres maksimale ydeevne - men hvad efterlader det os lærere med?

Var vi en idrætsskole med fokus på eliten, så var det hele lidt nemmere. Vi er en skole, der skal danne og uddanne eleverne, og vi er ganske almindelige. Derfor harmonerer de store fritagelser ikke med vores fokus.

Er man så i den forkerte ramme – på en almindelig folkeskole?