Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Elitesport og idrætsundervisning – hvordan kombineres det?
På vores skole findes der ikke de såkaldte ESAA-klasser, som har fokus på de elever, der bruger ekstra meget tid på deres sportsgrene. Derfor kan jeg blive i tvivl om, hvad jeg stiller op med mails fra forældre, som ønsker deres børn fritaget fra den obligatoriske idrætsundervisning over den næste måned pga. et kommende stævne? Her er ikke en sportslig linje, hvor man som en del af tilbuddet dyrker idræt på højeste hylde.
Foto: Innovation/Flickr.com
Kære Trine
Jeg ønsker, at min søn skal fritages fra idrætsundervisningen i hele januar måned, da han skal deltage i et vigtigt stævne, og trænerne ikke ønsker en mulig skade inden.
Med venlig hilsen
XX
--------
Mails som ovenstående dukker ind imellem op i min indbakke. Nogle gange blot med ønsket om fritagelse fra en enkelt idrætsgang – men somme tider med kravet om helt op til en måneds fritagelse. Fritagelsen her går på, ikke at være fysisk aktiv, men eleven vil være til stede og observere selve undervisningen.
For mig er der flere ting på spil her.
- Går elitesport forud for den obligatoriske undervisning? Gælder det ikke kun, hvis personen er på en form for kontrakt?
- Hvordan forholder jeg mig til kommende karaktergivning, da eleven så ikke har vist nogle færdigheder i et helt forløb? Skal det trække ned?
Jeg er har stor respekt for de mennesker, som fordyber sig i en enkelt sportsgren, og som bruger oceaner af tid på at opnå deres maksimale ydeevne - men hvad efterlader det os lærere med?
Var vi en idrætsskole med fokus på eliten, så var det hele lidt nemmere. Vi er en skole, der skal danne og uddanne eleverne, og vi er ganske almindelige. Derfor harmonerer de store fritagelser ikke med vores fokus.
Er man så i den forkerte ramme – på en almindelig folkeskole?