Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Fokus på idrætskultur gennem løb, spring og kast

I juni måned i år afholdes der Skole OL her i Aarhus. I den anledning har Aarhus kommune valgt at poste penge i endnu et nyt projekt – en lærebog til eleverne på mellemtrinnet med fokus på idrætskultur gennem løb, spring og kast.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg var så heldig at afprøve materialet på et kursus i sidste uge.

Læremidlet ”Idrætskultur i løb, spring og kast” (af Martin Elmbæk Knudsen) er udarbejdet til elever i Aarhus Kommune i anledningen af at byen afholder Skole OL, og at Aarhus er europæisk kulturhovedstad i 2017.

Læremidlet har et kultur-fokus, og samtidig berører det skoleidrættens mål inden for områderne ”samarbejde og ansvar”, ”normer og værdier”,, ”idrætten i samfundet” og så selvfølgelig de idrætslige færdigheder i ”løb, spring og kast”.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Bogen indeholder en del videoer til eleverne, så øvelser osv. vises rent visuelt for eleverne. Læremidlets QR-koder kan især bruges til lektier samt visuelt forlæg – så eleverne er klædt på til den kommende lektions indhold/aktivitet.

Materialet indeholder både vigtige fagord (som eleverne skal have med i deres idrætsrygsæk og hive op ved en evt. idrætsprøve), nogle timeout-spørgsmål som kan diskuteres elever/lærere imellem samt diverse modeller, som kan give eleverne en forståelse af det lidt svære kulturbegreb.

Idrætskulturens værdier

Læremidlet er omfangsrigt og består af meget tekst, så jeg vil til min undervisning plukke lidt i materialet og på den måde skabe mit eget forløb skræddersyet til mine elevers behov og kunnen.

Som både mellemtrins- og udskolingslærer i idræt kan jeg sagtens blive inspireret af dette materiale – specielt på netop indholdsområdet løb, spring og kast som til tider ofte reduceres til de idrætslige færdigheder. I dette materiale serveres gode øvelser – også hvor de tre områder løb, spring og kast bliver integreret i samme øvelse. Samtidig berører det en del af de værdier, vi som skole skal præsentere og videregive til eleverne. Værdier der ligeledes kan ses i alle andre fag, og som gennemsyrer det samfund, vi ender med at sende dem ud i.

Med andre ord kommer der struktur på idrætskulturen, og idrætten folder sig ud til et langt større narrativ end den fysiske udfoldelse, den engang blot var.

For mere information tjek: www.idrætpåhjernen.dk/ol