Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Gruppedannelse: Elevernes samarbejdsvanskeligheder
Tiden er igen inde til at danne idrætsgrupperne. Sidste år ved denne tid var mit fokus på, hvem der egentlig skal danne grupperne – lærerne eller eleverne selv? I år handler det om de elever, som vi ved får vanskeligheder ved at bidrage konstruktivt til samarbejdet i grupperne. Hvilken gruppe skal de i? Skal de overhovedet i en gruppe?
Foto: Pixabay/google.com
I en lukket gruppe på de sociale medier kom der i forgårs følgende opslag:
Kære idrætslærere
Gruppedannelse med henblik på idrætsprøven – hvordan gør I?
Tidligere har jeg dannet grupperne dels ud fra elevernes ønskelister og dels ud fra en dagsorden om at fordele fagligt stærke og svage og danne grupper så vidt muligt med styrker inden for hvert indholdsområde.
I år har jeg et par elever i klassen, som absolut intet bidrager med i en gruppe, da de har nogle sociale og personlige udfordringer. Det vil kun være en belastning for en gruppe at få dem med. Så nu er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg griber det an i år.
(Tak for tilladelse til at bruge opslaget, LC)
I går fik mine elever deres grupper. De var dannet af mig efter ønske fra eleverne selv. Eleverne udfyldte en seddel med et tal fra 1-10 i forhold til, hvor meget energi/engagement de vil lægge i prøven. Ikke hvor gode/dygtige de selv føler, de er – men udelukkende ud fra, hvor meget tid de vil bruge på prøven. For mig kan eleverne komme rigtig langt med energi, engagement og samarbejde. Jeg er med på, at kvalitet og færdigheder også er en del af bedømmelsen, men de andre elementer kommer forud i opstartsfasen.
Hvordan skal grupperne deles?
Alle elever skal have muligheden for at gå op til idrætsprøven – og jeg ved, at rigtig mange elever har empati og er overbærende med rigtig mange aspekter, så gruppedannelserne kan lykkes – men hvor går grænsen?
Skal de andre elever trækkes med lavt energiniveau eller store komplikationer i samarbejdet, når enkelte elever ikke er parate til at lægge energi i projektet? Eller er der her vi kan bruge det kort (i samarbejde med skolelederen), at det for alle parter vil være den bedste løsning, hvis eleven skal gå op alene?
Hvilke erfaringer har I andre gjort jer med gruppedannelse, når det indebærer udfordrede eller ikke parate elever?