Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Hvilken karakter vil du give dig selv?
Om en uges tid skal vi give vores 8.+9. klasser deres første standpunktskarakter i dette skoleår. Jeg har altid prioriteret at snakke med mine elever om, hvor jeg ser deres niveau. Nogle gange flere måneder inden en standpunktskarakter, andre gange lige efter de har modtaget deres grønne ark. I år har jeg gjort det anderledes - jeg har bedt mine elever om at bedømme dem selv.
Foto: Rhoni McFarlane/Flickr.com
I år har jeg en ottende klasse til idræt – en klasse som jeg kun har til idræt. Samtidig foregår idrætsundervisningen ofte sammen med hele årgangen, hvilket betyder at der ofte er over 60 elever at forholde sig til hver fredag.
Derfor vil jeg i år forsøge at få eleverne på banen. Jeg bad mine elever om at vurdere dem selv inden næste idrætslektion. Da klassen i fredags havde avisuge, og derfor alligevel ikke havde den almindelige idrætsundervisning, så jeg muligheden for at tage individuelle snakke med hver enkelt elev.
Italesættelse af begrænsninger og styrker
Eleverne overraskede mig faktisk. Selvom det er deres første standpunktskarakter nogensinde, havde de et meget reelt billede af dem selv. Få var beskedne og en enkelt lagde sig måske lige i den gode ende af det faktiske niveau, men med dette set-up kom eleverne på banen med deres egen vurdering, og det fungerede overraskende godt. Det gav anledning til gode snakke om at have et realistisk billede af ens egne kompetencer.
Det betyder ikke, at det tal eleverne kom med, er det, de får på arket om en uge, men jeg ser også en læring i, at eleverne skal forholde sig til egne kompetencer og udfordringer. At kunne sætte ord på egne begrænsninger ligger ikke til nutidens ungdomskultur, men det er sundt i kombination med italesættelsen af egne styrker at kunne forholde sig til det reelle niveau, eleven selv besidder.
Evner eleven ikke det, så er det en god ide, at jeg som lærer får mulighed for at korrigere eleven frem mod den karakter, de fortjener.