Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Hvilken karakter vil du give dig selv?

Om en uges tid skal vi give vores 8.+9. klasser deres første standpunktskarakter i dette skoleår. Jeg har altid prioriteret at snakke med mine elever om, hvor jeg ser deres niveau. Nogle gange flere måneder inden en standpunktskarakter, andre gange lige efter de har modtaget deres grønne ark. I år har jeg gjort det anderledes - jeg har bedt mine elever om at bedømme dem selv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Rhoni McFarlane/Flickr.com

I år har jeg en ottende klasse til idræt – en klasse som jeg kun har til idræt. Samtidig foregår idrætsundervisningen ofte sammen med hele årgangen, hvilket betyder at der ofte er over 60 elever at forholde sig til hver fredag.

Derfor vil jeg i år forsøge at få eleverne på banen. Jeg bad mine elever om at vurdere dem selv inden næste idrætslektion. Da klassen i fredags havde avisuge, og derfor alligevel ikke havde den almindelige idrætsundervisning, så jeg muligheden for at tage individuelle snakke med hver enkelt elev.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Italesættelse af begrænsninger og styrker

Eleverne overraskede mig faktisk. Selvom det er deres første standpunktskarakter nogensinde, havde de et meget reelt billede af dem selv. Få var beskedne og en enkelt lagde sig måske lige i den gode ende af det faktiske niveau, men med dette set-up kom eleverne på banen med deres egen vurdering, og det fungerede overraskende godt. Det gav anledning til gode snakke om at have et realistisk billede af ens egne kompetencer.

Det betyder ikke, at det tal eleverne kom med, er det, de får på arket om en uge, men jeg ser også en læring i, at eleverne skal forholde sig til egne kompetencer og udfordringer. At kunne sætte ord på egne begrænsninger ligger ikke til nutidens ungdomskultur, men det er sundt i kombination med italesættelsen af egne styrker at kunne forholde sig til det reelle niveau, eleven selv besidder.

Evner eleven ikke det, så er det en god ide, at jeg som lærer får mulighed for at korrigere eleven frem mod den karakter, de fortjener.