Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idræt ikke i udtræk – hvad så nu?

I mandags fik vores elever beskeden om, at de ikke skal op i idræt. Hvordan bruges idrætstimerne så mest optimalt fra nu af og frem til læseferien? Her er planen for vores elever…

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay/google.com

Desværre blev fjerde gang i træk endestationen for idræt i udtræk. Ingen af vores 9. klasses-elever skal op i år, selvom jeg endnu engang håbede på det. Det er en tidskrævende prøve, men samtidig også en prøve, som udfordrer eleverne på så mange andre aspekter end blot det faglige – nemlig de sociale kompetencer. Kompetencer som for mig at se er yderst vigtige at have med i rygsækken til elevernes næste ungdomsspring.

Vores elever er med på, at deres idrætstimer ikke blot skal bruges til de fag, de skal op i – eller for den sags skyld til den afsluttende revy om lærerne. De skal bruges på at videregive deres tanker og ideer, de i gruppen havde brugt tre uger på i idrætstimerne – inden de vel at mærke fik at vide, om de skulle op eller ej.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Samarbejde på flere planer

Vores elever skal lave en ’mini-idrætsprøve’ på fem minutter, hvor de skal vise noget fra ét eller begge af de lodtrukne indholdsområder. Inden for de fem minutter skal de også kort nå at fortælle deres tanker om valg af tema, den røde tråd i praksis og evt. om punkter til den mundtlige samtale.

Efter aftale med eleverne optager vi de små seancer digitalt. På den måde har vi ideer til kommende klasser, som måske er så heldige næste år, at idræt bliver trukket ud til dem…

Idræt er, som jeg har skrevet i mange af mine andre blogs, et unik fag, hvor samarbejde er i højsædet. Denne kompetence, kan jeg ikke se, kan styrkes bedre i andre fag end i idræt, og derfor skal idrætstimerne indtil læseferien ikke erstattes af andre ’vigtigere’ prøvefag.