Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Idræt: Kampen for faget
Forleden læste jeg et opslag på de sociale medier, hvor en lærer søgte hjælp til, hvordan idrætslærere får italesat fagets status overfor andre lærere, ledere og forældre. Læreren føler, at det er svært at trænge igennem med det, han mener, faget kan tilbyde.
Foto: Prinsesse Lea/Flickr.com
Idrætslærerne rundt om i landet kan vel næppe være uenige i alle de gode kvaliteter vores fag repræsenterer: dannelse, samarbejde, puls, koordination, krop, glæde, teori, anatomi osv. – men hvordan overbeviser vi vores gode kollegaer, forældre og skolens ledere om, at folkeskolens tredjestørste fag har mange vigtige centrale elementer, som ikke først begynder at indfinde sig fra 8. klasse?
Det fik andre idrætslærere til tasterne for at beskrive, hvad de gør for at promovere faget på lige netop deres skole.
Her er nogle af de input, andre lærere har haft held med at bruge på deres skole i forhold til idrætsfaget:
- ”Det er vigtigt for mig med en udførlig årsplan. Hvis muligheden er der, præsenterer jeg den på et forældremøde – ellers sender jeg dem hjem til forældrene med et skriv om fagets vigtighed.”
- ”En god idé kan være, at skolen enten via en video eller en pjece beskriver fagets udvikling lige fra indskoling, mellemtrin til udskolingen. Her kan der være referencer til målene i faget, og beskrivelser af hvorfor de er vigtige for elevernes udvikling.”
- ”På min skole sender vi et forventningsbrev ud til forældrene. Det har vi gjort i en del år nu og det har hjulpet på forældrenes opfattelse af faget. Desuden har det mindsket mængden af sedler fra forældre om at …. ”Min dreng må gerne gå hjem før idræt i dag, fordi han har en vigtig kamp senere i aften…”
- ”Vi gør det klart overfor vores ledere, at vi ønsker færre lærerskift – i hvert fald i udskolingen. Desuden har vi brug for ordentlig faciliteter til faget. Her tales der om helt reelle mulige krav, så som plancher, plakater som kan hænge i gymnastiksalen eller skolens hal.”
Vores fag kan noget helt specielt i takt med, at kroppen er fagets kerne. Faget repræsenterer så meget mere end blot færdige spil og kropslige kundskaber.
Lad os stå sammen om alt det faget kan og formidle den u-vending vi i hjertet af faget med færdigheds- og vidensmål kæmper med at lave.