Trine Hemmer-Hansen

Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idræt som udtræksfag – velkommen, igen!

Tredje år i træk ud af tre mulige. Vi hilser endnu engang idrætsprøven velkommen på vores skole. Her kommer nogle fif til andre lærere, som evt. skal have elever op for første gang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kl. 8:30 i morges fik vores 9. klasses elever besked om, at de skal op i idræt. Der var en tydelig opdeling i klassens begejstring med lige netop dette udtræksfag. Der var jubel at spore hos ca. 85 % af eleverne og et stort suk hos de sidste 15 % - sådan vil det nok ofte være med et praksis fag.

Eleverne er klædt på til det. De trak indholdsområder for ca. 3 uger siden, og de har lavet brainstorm over indholdet i praksisdelen og besluttet sig for det gennemgående tema. Nu skal de ”bare” i gang med processen – en proces som tager tid. Derfor er der flere gode tiltag, jeg som lærer kan gøre, for at hjælpe mine elever bedst muligt. Det handler især om at strukturere deres sparsomme tid.

Her er et pr. gode fif til læreren:

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

  • Få styr på timeregnskabet på din skole, når det handler om et udtræksfag. Det kræver  tid at føre elever op i idræt – hvilke andre opgaver skal du så ud af? Eller er der tale om ekstra timer til dig? Sørg for at få afstemt forventningerne med din ledelse.
  • Aftal med din leder, at I får rådighed over skolens gymnastiksal/hal lige efter de skriftlige prøver og indtil din klasse skal op i idræt. Eleverne i 9. klasse får jo læseferie i slutningen af maj, og kan derefter øve en del idræt (hvis der er haltid til dem). Lad skolens andre lærere/elever vide, at de i den periode ikke kan råde over skolens hal.
  • Hjælp eleverne med at få lavet en plan over skolens gymnastiksal/hal – hvornår kan de forskellige grupper have haltid, så grupperne kan øve alene?  Lav et skema, hvor alle grupper får lige meget haltid.
  • Er der andre lokaler, som med fordel kan bruges til at øve i? Evt. et dramalokale eller lign., så brug ligeledes dette i dit ’øveskema’.
  • Er der indlagt fagdage i årsplanen, hvor udtræksfaget får plads, så hils endelig dagen velkommen. Ellers kan det være en god idé til næste års planlægning.
  • Husk at eleverne skal have udleveret fagets tekstopgivelser (15-20 ns.). Tal med eleverne om, at de ikke skal glemme eller nedprioritere den mundtlige del til idrætsprøven. Tekstopgivelserne skulle gerne give eleverne et overblik over, hvilke fagbegreber/modeller de kan bruge i den mundtlige del.
  • Sørg for at få en god dialog med din censor, så I er enige om vurderingskriterierne.

Held og lykke til alle jer, der skal have elever op. Jeg glæder mig til igen at komme ud i landet og se de mange dygtige elever.

P.s. EMU har lavet en god huskeseddel til eleverne – tjek følgende link:

https://www.facebook.com/emu.dk/photos/a.637502456271754.1073741826.284369454918391/1572199536135370/?type=3&theater

Powered by Labrador CMS