Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Idræt: Stort fag – lille prioritering
Sammen med engelskfaget er idræt det tredjestørste fag eleverne har gennem hele deres folkeskoletid. Det er et vigtigt fag, som ikke får den prioritering det burde, mener jeg.
Foto: Privat
Et stort fag skal også have en høj plads i hierarkiet. En plads hvor nye materialer, kurser, efteruddannelse og depotkvadratmeter bliver prioriteret fra skolens ledelse.
Jeg ved godt, at det nok er ren utopi at håbe på de ovenstående ønsker, for med skolernes trange økonomiske situationer rundt om i landet, så er der knap nok råd til at prioritere noget frem for noget andet.
Jeg har tidligere i andre blogs råbt op om fagets status og vigtigheden i fagets kerneydelse – nemlig glæden ved det kropslige og udtryksmæssige.
Idræt er et meget vigtigt fag. Men det bliver ikke alle steder taget lige seriøst!
Det har hjulpet, at det er blevet prøvefag, men i bund og grund har mange ikke helt fanget, at dette fag er en af grundstenene vi lægger frem mod bedre folkesundhed. Kan vi inspirere børn til et liv med bevægelse og motion, så kan vi reducere en del i sundhedsbudgetterne fremover. Vi må og skal prioritere faget i forhold til den helbredsmæssige fremtid, og økonomien spiller voldsomt her ind.
Idrætsfaget og økonomi
Vi må ikke negligere, at materialerne til faget i folkeskolen bliver brugt af mange elever hver eneste uge. Der er et stort slid. Derfor skal der budgetteres med økonomiske midler til løbende at kunne udskifte de mest slidte bolde, ketcher, måtter etc. Hvis ikke rammerne er indbydende og funktionelle, så falder engagementet og lysten hos udøverne.
Jeg er med på, at det ’bare’ er nemt at kræve prioriteringer i disse retninger. Økonomi er en vigtig sag på skolerne, og dette skal ses som et opråb til fremtidige økonomiske tiltag. Idræt må og skal tænkes ind som en stor spiller i budgettet for årene, der kommer.
Vi har med et stort fag at gøre – som fortjener høj prioritering!
Her er linket fra UVM om timetal for undervisning i fagene:
https://uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/timetal