Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Jeg skal som lærer turde slippe kontrollen

Et idrætskursus med fokus på temaet ’idræt og træning’ fik mig til at fundere over spørgsmålet: ”Hvor åben en opgave kan jeg give mine elever, uden jeg selv føler, at jeg ikke er i kontrol?” Jeg skal som lærer engang i mellem turde give eleverne mere løse rammer – og det kan til tider være grænseoverskridende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Alexisnyal.com/Flickr

Jeg kan godt lide kontrol. Jeg vil gerne sætte dagsordenen og styre, i hvilken retning mine elever skal hen. Samtidig kan jeg også mærke, at nogle af mine bedste undervisningstimer er dem, hvor jeg har sluppet ’mit manuskript’ og i stedet grebet de bolde eleverne har kastet op i luften.

Efter en del lærer-år på bagen kan jeg mærke, at jeg er blevet bedre til at slippe kontrollen. Timerne, diskussionerne og analyserne bliver ofte langt mere effektive, hvis eleverne er med til at sætte dagsordenen.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Men hvor går grænsen ift. hvor løs en ramme/opgave jeg kan give mine elever? Selvfølgelig er det forskelligt fra klasse til klasse, men jeg skal turde give mine elever løse opgaver.

Resultatet kan ende i mange andre retninger, end hvad jeg måske først havde antaget ville ske.

Kastevindens betydning

De løse rammer i idrætstimerne kan sende mit produkt – nemlig undervisningen – ud af kurs, og det kan godt føles angstprovokerende. Men det kan rykke mig og min klasse nye steder hen, hvis jeg tør stå i usikkerheden.

Hvis min planlagte undervisning altid ender i hus for mig, så kører eleverne samt mig selv ensporet efter min egen næses retning.

Tør jeg ikke stille mig i vinden i ny og næ, så vil jeg aldrig se andet end min egen andegård. Som Pontoppidans ørn Klavs trænger jeg ind imellem til en kastevind for at se nye horisonter. Og viser jeg større mod end Klavs, som vendte tilbage med det samme, så tror jeg på, at jeg vil vinde mine elevers opbakning, da de sjældent i læring følger den samme vej som mig.