Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Legens svære vilkår

Vi lever i en tid, hvor det enkelte individs behov fylder meget. Vi ser, hvad vi vil, hvornår vi vil på streaming tjenester. Vi kan pause liveudsendelser gennem tv selskaber, der designer tv oplevelsen, så selv et tv besøg ikke kan være skyld i missede sekunder af oplevelsen. Samtidig inviteres vi konstant til at deltage aktivt i at stemme folk ud på tv, opdatere vores egne profiler, like, dele, osv. I en tid, hvor individet er sådan i fokus, kan krav fra omverdenen være vanskelige at tackle. Hvor stiller det legens værdier i dag? Er det blevet mere vanskeligt for vores børn at interagere i sociale sammenhænge?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Legens værdier

Legen handler om at indgå i et fællesskab, om at indgå på lige fod med de andre og acceptere de fælles regler som indrammer legen. 

Jf. min blog fra sidste uge omkring følelsernes spil gennem legen: http://www.folkeskolen.dk/595660/foelelsernes-spil-gennem-legen

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

En af legens værdier er bl.a. fællesskab. I legen rykker man sit eget systems kerne, for at kunne møde andre og finde fælles felter at færdes i. Børn udvikler i legerelationer sociale kompetencer og kommunikative færdigheder, og de finder et tilhørssted. Gennem narrativitetens øje bygger man på selvværdet, da man hører til, føler sig holdt af og lykkes sammen med andre.

I folkeskolens første år trænes legen stadig(specielt i idrætsundervisningen), trods udefra kommende krav om mere fag faglig undervisning. Legen er en vigtig lære, da eleverne senere skal kunne begå sig i grupperelaterede øvelser i skolesammenhæng. Samtidig står erhvervslivet ude på den anden side, og fortæller samme historie om, at moderne jobs kræver kompetencer udi samarbejde.

Tydelige mål

Det er efter min mening blevet vanskeligere at få god leg og legekultur op at stå med tidens børn. De unge mennesker fylder meget i moderne familier, og de får lov. Derfor står jeg ofte som lærer med en udfordring, når legen skal have plads, og alle gerne skal få en god oplevelse.

Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at man som underviser stiller ret tydelige mål op for den sociale del af undervisningen. Det er vigtigt at have tydelige og klare mål klar, når curling mor eller far ringer, fordi deres guldklump har haft en skidt oplevelse i en gruppesammenhæng. Har man været tydelig omkring målene for den sociale læring og rummet, den skal finde sted i, så kan jeg som regel argumentere for mine valg, selv for forældre, der blot er ofre for vores tids individualiserede kurs.