Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Med eleverne i baghovedet

Når jeg de sidste tolv år pænt har ringet rundt til de lærere, jeg skal være censor for og talt det sendte materiale igennem, så er det hele tiden med eleverne i baghovedet. Især i idrætsfaget har jeg ind i mellem været nødt til at kommentere på de valgte øvelser til de to trukne indholdsområder. Kommentarerne er ikke kritik af lærernes undervisning eller godkendelse af disposition – men min måde at støtte eleverne på, inden de går op til prøven.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: 3dman-eu/google.com

”Jeg ringer blot for at sige tak for fint materiale – jeg har lige et pr. kommentarer til elevernes valgte øvelser i hhv. gruppe 2 og gruppe 5”.

Sådan har mine opkald ofte været de sidste tre år, hvor idrætsprøven har eksisteret. Når jeg vurderer, at de valgte øvelser enten ikke kan fylde tiden ud, eller at gruppen f.eks. har valgt at bruge alt for mange minutter på opvarmning, så er det min pligt at støtte og hjælpe eleverne på rette kurs. Eleverne må gerne medbringe en ny disposition på selve prøvedagen – selvfølgelig med samme trukne indholdsområder.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Ikke alle elever vælger at ændre i deres øvelser, og det er selvfølgelig også op til dem selv.

Som censor har jeg gjort min opgave, når jeg italesætter fejl eller mangler i det sendte materiale.

Vigtigheden for mig er, at eleverne får en god og behagelig oplevelse med at gå til prøve for første gang, og kan jeg så oven i købet støtte/hjælpe en lærer oveni – så er det kun win-win.