Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Mine tre mest læste idrætsblogs…
Efter 160 indlæg på 20 måneder som rådgiver på Folkeskolen.dk er det tid til at stoppe op og se tilbage på de mest læste blogs. Hvilke emner kom for læserne til at fylde mest i og omkring folkeskolen? Her er min top tre over mine mest læste blogs som idrætsrådgiver:
Foto: Pixabay/google.com
1. Badning efter idræt
I starten af 2017 var elevernes manglende lyst til at bade efter idræt det helt store samtaleemne. Debatten delte sig i to. Der var dem, der mente, at det var/er en vigtig proces med badning for at afmystificere det ellers perfekte glansbillede, de sociale medier generelt skaber omkring pigekroppen. Den anden halvdel derimod syntes det var decideret krænkende, at skolens holdning var, at badning var obligatorisk.
Læs eller genlæs min blog her, som kom til verden efter en mail fra en forælder:
https://www.folkeskolen.dk/600979/du-kraenker-min-datters-blufaerdighed
2. Når enkelte elever sætter dagsordenen i idrætsundervisningen
Er det rimeligt, at enkelte elever skal sætte dagsordenen for indholdet i idrætsundervisningen? Skal de elever, som ikke kan finde ud af at have idræt, sørge for, at de andre i klassen hellere ikke får den normale undervisningen? Nej, er mit klare svar! Der skal kunne tilbydes en alternativ undervisning.
Læs eller genlæs min blog her, som kom til verden under en frokostsnak med en god kollega:
https://www.folkeskolen.dk/625522/er-den-kollektive-straf-loesningen
3. Hvordan tackler vi de elever, som siger ’nej tak’ til idrætsundervisningen?
Vi møder dem i alle klasser. De elever som elsker idræt, og de som i den grad ikke er fan af faget. Denne blog handler om, hvordan vi som lærere tackler ’panelgængerne’ , som af forskellige årsager er udfordret i idrætsundervisningen.
Læs eller genlæs min blog her, som kom til verden efter mange timers idrætsundervisning:
https://www.folkeskolen.dk/622324/nej-tak-til-idraet
Idrætsfaget giver anledning til mange fantastiske stunder med elevgruppen. At være fysiske sammen føjer et element til relationsdannelsen, og det gør faget stærkt i både den sociale og faglige sfære.
Mine tre mest læste blogs drejer sig om udfordringer. Trods det faktum så mener jeg ikke, at idræt er et udfordrende fag. Det er et fag, der trods den nye prøvestatus, stadig langt hen af vejen skaber smil og glæde i en kontekst af samarbejde, bevægelse og faglighed.
God sommer til alle!