Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Mine tre mest læste idrætsblogs…

Efter 160 indlæg på 20 måneder som rådgiver på Folkeskolen.dk er det tid til at stoppe op og se tilbage på de mest læste blogs. Hvilke emner kom for læserne til at fylde mest i og omkring folkeskolen? Her er min top tre over mine mest læste blogs som idrætsrådgiver:

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay/google.com

1. Badning efter idræt

I starten af 2017 var elevernes manglende lyst til at bade efter idræt det helt store samtaleemne. Debatten delte sig i to. Der var dem, der mente, at det var/er en vigtig proces med badning for at afmystificere det ellers perfekte glansbillede, de sociale medier generelt skaber omkring pigekroppen. Den anden halvdel derimod syntes det var decideret krænkende, at skolens holdning var, at badning var obligatorisk.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Læs eller genlæs min blog her, som kom til verden efter en mail fra en forælder:

https://www.folkeskolen.dk/600979/du-kraenker-min-datters-blufaerdighed 

2. Når enkelte elever sætter dagsordenen i idrætsundervisningen

Er det rimeligt, at enkelte elever skal sætte dagsordenen for indholdet i idrætsundervisningen? Skal de elever, som ikke kan finde ud af at have idræt, sørge for, at de andre i klassen hellere ikke får den normale undervisningen? Nej, er mit klare svar! Der skal kunne tilbydes en alternativ undervisning.

Læs eller genlæs min blog her, som kom til verden under en frokostsnak med en god kollega:

https://www.folkeskolen.dk/625522/er-den-kollektive-straf-loesningen 

3. Hvordan tackler vi de elever, som siger ’nej tak’ til idrætsundervisningen?

Vi møder dem i alle klasser. De elever som elsker idræt, og de som i den grad ikke er fan af faget. Denne blog handler om, hvordan vi som lærere tackler ’panelgængerne’ , som af forskellige årsager er udfordret i idrætsundervisningen.

Læs eller genlæs min blog her, som kom til verden efter mange timers idrætsundervisning:

https://www.folkeskolen.dk/622324/nej-tak-til-idraet 

Idrætsfaget giver anledning til mange fantastiske stunder med elevgruppen. At være fysiske sammen føjer et element til relationsdannelsen, og det gør faget stærkt i både den sociale og faglige sfære.

Mine tre mest læste blogs drejer sig om udfordringer. Trods det faktum så mener jeg ikke, at idræt er et udfordrende fag. Det er et fag, der trods den nye prøvestatus, stadig langt hen af vejen skaber smil og glæde i en kontekst af samarbejde, bevægelse og faglighed.

God sommer til alle!