Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Når faglighed og dannelse smelter sammen
De mest succesfulde undervisningslektioner er, når jeg kan mærke på mine elever, at stoffet har rørt sig så meget i dem, at det trækker spor ind i andre sammenhænge. Én af de oplevelser havde jeg i fredags, da jeg ’patruljerede’ på min gårdvagt.
Foto: Milan Nykodym/Flickr.com
I idræt på 8. årgang arbejder vi lige nu med indholdsområdet ’Dans & udtryk’. Vi er i gang med stilarten ’Jumpstyle’ – en dans med hop/spark og høj puls.
Gårdvagten på vores skole omfatter også besøg rundt i klasselokalerne. Det er her, der også engang i mellem kan være tid til den uformelle snak om weekendens sociale begivenheder eller have tid til at spørge ind til en enkelt elevs trivsel.
Da jeg åbnede døren til min 8. klasse, blev jeg mødt af et syn, der gav et smil på mine læber. Højtaleren buldrede derudaf med sangen ’Stamp on the Ground’. Over 25 elever blandet fra hele årgangen stod og dansede Jump Style i forskellige små grupperinger. Et fantastisk syn! En social aktivitet startet på elevernes eget initiativ.
Når kerneopgaverne lykkes
Efter jeg havde nydt synet et par minutter, gik jeg fornøjet videre på min gårdvagtsrute, mens jeg tænkte, at her måtte jeg (i dette tilfælde idrætsundervisning) have været med til at trække sporet videre fra undervisning til en social sammenhæng.
For mig at se, er undervisningen lykkedes med to vigtige kerneopgaver. Vi arbejder i folkeskolen på at fremme de faglige og sociale kompetencer hos eleverne. Ind imellem lykkes det den ene at trække den anden med ind til samme ’fest’, og når både fagligheden og dannelsen i det sociale felt smelter sammen, så gives eleverne en mulighed for at fortabe sig og føle sig hele for en stund. Hele sammen med andre – i noget nyt de har lært. Og muligvis trækker det ikke kun spor ind i frikvarteret – men i livet, der venter.
Jeg har før skrevet en blog om Jumpstyle og dens fremragende elementer – den kan læses her:
https://www.folkeskolen.dk/618044/dans-og-udtryk-kast-jer-ud-i-jumpstyle