Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Omstillingsparate lærere søges

Idrætslektionerne er nøje planlagt til fredagens undervisning. Tre 8. klasser, tre baner i naboskolens hal, tre lærere, tre forskellige boldspil. Men netop som vi (for en gangs skyld) føler os rigtig godt forberedt, støder vi ind i udfordringer...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Den ”beskedne” indhegning midt på halgulvet” af Trine Hemmer-Hansen

Ti meter inden vi når til haldøren, bliver vi mødt af skolens pedel, som beklagende fortæller om en løs lampe i hallens loft, og at der derfor er stillet en ’lille’ indhegning op midt på halgulvet.

Da vi indtager hallen, kigger jeg på mine to kollegaer, som sukkende smider net med basket, volley- og håndbolde på gulvet. Vi har lige præcis to et halvt minut til det vælter ind med 67 idrætsentusiastiske elever. Hvad er vores plan B?

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Hverdagskost for lærere

Situationer som ovenstående er langt fra enestående i vores hektiske hverdag. Hvor tit har nogle ikke oplevet, at nettet driller lige midt i den Nationale test, eller at whiteboardet ikke vil tænde til klassens fremlæggelser?

Vi bliver ofte udfordret på gammel ikke up-to date teknik, arrangementer som ikke bliver meddelt i tide eller en elev, der lige trækkes ud af en vejleder. Eksemplerne er endeløse.

Hvad efterlader det os med?

Omstillingsparathed!

Det kræves ofte, at vi er omstillingsparate i vores hverdag. Nogle gange med et par dages varsel, men også, som i mit tilfælde i fredags, med ganske få minutter til at ryste noget nyt ud af ærmet. I langt de fleste tilfælde lykkes det os alligevel at levere en fornuftig undervisning – spørgsmålet er så, hvor tilfredsstillende det er?

Som lærer kan jeg komme nok så fint med min veltilrettelagte undervisning (når ellers min minimale forberedelse tillader det), men hvis jeg ikke er en omstillingsparat person, så får jeg det svært i denne profession.

Vores job er ofte under lup hos alt fra medier til politikere og den generelle befolkning. Gør de lærere det nu godt nok, og er der deres arbejdsforhold ikke en smule for favorable?

Rikke Tjørrings oplevelse som lærer

Journalist Rikke Tjørring var lærer i ni måneder og beskrev efterfølgende jobbet således: ” Lærergerningen kan sammenlignes med at være eneansvarlig for en børne­fødselsdag fem dage om ugen, op til otte timer dagligt og for 28 børn, som man ikke må fastholde med skattejagt og blindebuk, men i stedet brøkregning og staveøvelser”.

Tjørring beskrev jobbet som det mest stressende, hun nogensinde havde prøvet.

Til det skal så lægges omstillingsparathed – og efter min mening løser vi ufatteligt mange situationer godt i det daglige.

Omstillingsparate lærere søges…..