Trine Hemmer-Hansen

Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Quidditch – et spil med plads til differentiering

Er du lige så god som Harry Potter til at fange det gyldne lyn? Quidditch er et spil med tempo, action og taktik – og så er det genial at udvikle på ved hjælp af spilhjulet. Her til morgen præsenterede vi spillet for vores 7. klasseelever…

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antal spillere:

12-30 (pr. bane)

I dag havde vi hele vores 7. årgang (3 klasser) i gang på samme tid. Vi lavede tre baner uden for og lavede en lille turnering.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Varighed:

20-40 minutter  (evt. 2*10 minutter/2*20 minutter)

Baneopsætning:

Rektangulær bane og størrelsen afhænger af antallet af spillere. To mål i hver ende med forskellige point, alt efter hvilket man rammer. Fire hulahopringe placeres uden om banen. (Se vedhæftet billede af banen)

Holdopsætning:

En målmand, en søger, to baskere – de øvrige spillere skal forsøge at score point i modstanderens mål.

Desuden udpeges to dommere til at styre kampen og notere holdenes point.

Spillet har elementer fra genkendelige spil, tempoet er højt og alle elever er beskæftiget på samme tid. Mine elever er ikke anderledes end andre. Jeg ved godt, hvem der hurtigt melder sig til mere betydningsfulde roller i spillet – og hvem der mere putter sig i hjørnet. Det er lige netop dette, jeg godt kan lide ved Quiddich. Spillet indeholder så mange forskellige elementer, roller og taktiske finurligheder. Og ikke mindst ideen med at ændre på banen, boldene, antal spiller etc. ved hjælp af spilhjulets teori, giver mulighed for konstant differentiering. Der er plads til alle i spillet.

Eleverne blev solgt i dag – jeg har været det længe…

Nysgerrig? – tjek linket ud for mere info om spillet:

https://da.wikipedia.org/wiki/Quidditch

Powered by Labrador CMS